Continuare VII.
AICI SUNT BANII NOSTRI. DEMOCRATIA COSTA, DAR, ASTIA FURA CA-N CODRU. CHELTUIELI NESIMTITE.
20.08.2024
Lasconi-USR, sume fabuloase plătite din subvenția de la stat pentru panourile publicitare
În ultima lună, fața Elenei Lasconi este pe sute de panouri publicitare din toată țara, iar costurile, plătite din subvenția de la stat, se ridică la 1,5 milioane de euro.
Nicolae Ciucă nu mai este singur pe panouri, ci face parte dintr-un grup select de prezidențiabili în care s-au pompat milioane de euro pentru publicitate. În ultimele săptămâni, pe sute de panouri din toată țara au apărut și Elena Lasconi, președintele USR, dar și liderul AUR, George Simion, care promovează nu doar candidatura la prezidențiale, ci și o serie de măsuri populiste.
După ce au făcut dezvăluirea sumei de 4 milioane de euro pe care PNL o va plăti pentru a-l promova pe Nicolae Ciucă pe panotajul stradal, acum, cei de la snoop.ro au publicat faptul că USR plătește 1,5 milioane de euro pentru aproape 700 de panouri din țară. Din această sumă, cea mai mare – 1,3 milioane de euro – vor merge pentru închirierea panourilor, în timp ce restul banilor sunt costuri de producție. Banii vin de la stat (adica, de la noi), prin subvenția acordată partidelor.
Strateg american pentru Lasconi
În afară de banii alocați pentru panouri, USR e dispus să dea bani mulți și pentru consultanți străini. Candidata USR la alegerile prezidențiale, Elena Lasconi, și-a luat un consultant de zile mari. Campania acesteia va fi manageriată de un consultant american, Bob Wickers, celebru în SUA ,care a lucrat cu Ion Iliescu și cu Boris Elțîn. Onorariul acestuia se ridica la suma de 175.000 de euro și va mai primi încă 200.00 de euro, în cazul în care Lasconi ajunge în turul II al alegerilor prezidențiale, arată site-ul de investigație Snoop.ro.
Doar atat? Sau acestea sunt doar cifrele oficiale, plasate mass-media de catre USR? Vom vedea in continuare costurile de la alegerile din 1996, rezultatele acestora evidentiind „aventurile unor escroci in lumea a III a.”
Degeaba, ar spune unii. De ce ?
In primul rand, „din rahat nu faci bici sa si trosneasca”, Elena Lasconi fiind un politician submediocru sau, asa cum s-ar exprima un angajat de la Institutul National de Meteorologie, „slab pana la potrivit”.
In al doilea rand, nu trebuie sa uitam ca, sub „bagheta magica” a acestui supraevaluat strateg electoral, Ion Iliescu a pierdut alegerile prezidentiale din 17 noiembrie 1996, in fata adversarului sau, Emil Constantinescu, acesta din urma avand un avans de peste un milion de voturi. Potrivit unor persoane participante la campanie, cheltuielile cu “echipa de vis”, mai bine zis “de cosmar”, au fost de zeci de milioane de dolari.
Cheltuielile cu echipa lui Bob Wickers, șase americani, un canadian și un israelian, au fost imense, la nivelul a zeci de milioane de dolari, deci, ne asteptam, ca, si in acest caz, respectiv Lasconi, sumele obtinte de acesti mercenari sa fie obscen de mari, pentru o tara in care, multi dintre noi, chiar foarte multi, traiesc la limita dintre saracie si pauperitate.
In al treilea rand, mentionam ca victoria lui lui Boris Eltin in alegerile prezidentiale din anul 1996, a fost pusa sub semnul intrebarii, inclusiv de catre organismele internationale insarcinate cu supravegherea votarii, respectiv Centrul Belfer pentru Știință și Afaceri Internaționale, care a declarat că alegerile nu au fost „ chiar libere și corecte” si Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE) care a raportat, în 1996, cazuri de nereguli, cum ar fi votul în familie și votul în afara cabinelor de votare.
În urma alegerilor, a fost lansată o ampla investigație privind frauda financiară ( afacerea Xerox ) împotriva campaniei lui Elțin, acuzat de implicare in multe abuzuri, in virtutea puterii detinute la acel moment.
Comisia Electorală Centrală (CEC) a constatat, în 1996, falsificari ale rezultatelor alegerilor prezidentiale din turul 2 in mai multe zone ale tarii, intre care Mordovia, Daghestan si Karachay-Cherkessia.
ATENTIE USR
Au existat rapoarte care indicau că munca MAGILOR ELECTORALI, condusi de Bob Wickers, pentru campania lui Elțin, NU a jucat un rol important în modelarea campaniei, iar revista „Time” a fost acuzata de jurnalism slab și senzaționalism pentru publicarea afirmațiilor consultanților cu privire la importanța lor pentru campanie.
Posibil contra cost, opinam noi.
Dacă vorbim de investiții mari, ei bine, consultanța americană intră tot în această categorie.
Concluzii
Alocarea a 1,5 milioane de euro din subvenția de la stat pentru promovarea candidaturii Elenei Lasconi reflectă o tendință îngrijorătoare a partidelor de a cheltui sume uriașe pe campanii de publicitate, în timp ce mulți cetățeni se confruntă cu dificultăți economice. O astfel de investiție ridică întrebări atât asupra priorităților politice, cât și asupra eticii utilizării banilor publici pentru a susține campanii electorale opulente.
Angajarea unui consultant american, Bob Wickers, care a avut succes moderat și chiar contestat în trecut, inclusiv în campania lui Ion Iliescu, unde pierderea din 1996 sugerează că strategii scumpi nu garantează rezultate favorabile, accentuează îndoielile legate de eficiența acestei abordări. De asemenea, implicarea acestuia în campania lui Boris Elțîn, marcată de acuzații de nereguli și manipulări electorale, ridică semne de întrebare asupra transparenței și eticii metodelor folosite.
În contextul actual al României, unde fondurile publice sunt cruciale pentru sectoare esențiale, alocarea unor astfel de resurse pentru campanii de imagine extravagantă poate duce la pierderea încrederii publice în partide și în procesul electoral. Deși publicitatea și consultanța politică sunt componente importante ale unei campanii electorale moderne, valoarea și necesitatea unor astfel de cheltuieli, mai ales când sunt finanțate din bani publici, trebuie atent justificate pentru a nu accentua prăpastia dintre clasa politică și cetățeni.