Cum se poate rezolva problema “excelentei” la MAI, MAPN, SRI, in lumina deciziei ICCJ nr. 75/18.11.2024? Ce scrie in decizie?
„Majorarea de până la 50%, calculată la solda de funcţie/salariul de funcţie/ salariul de bază al personalului militar, poliţiştilor, poliţiştilor de penitenciare şi personalului civil care execută lucrări de excepţie sau misiuni speciale, prevăzută de art. 15 alin. (1) anexa nr. VI din Legea-cadru nr. 153/2017, nu este inclusă în categoria elementelor sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din solda lunară/ salariul brut lunar, astfel încât cuantumul acesteia nu este supus plafonării la nivelul acordat pentru luna decembrie 2018, începând cu 1 ianuarie 2019, în temeiul art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018, art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022.”
1.Prima masura care se impune cu caracter urgent consta in identificarea si tragerea urgenta la raspundere a vinovatilor!
La Ministerul Afacerilor Interne, se impune cercetarea si destituirea disciplinara a Directorului general chestor de poliție Grecu Răzvan, sef Directia Generala Financiara, precum si a Directorului general adjunct, comisar șef de poliție TATU Viorel, tinand cont de numarul mare al victimelor si amploarea pagubelor.
E o prima dovada de buna credință si respect din partea ministrului de resort, pe care victimele sunt indreptatite, moral, să o obtină.
Ca sa faci o reparație curata, care sa ofere garantii de buna credință si de onestitate păgubiților ( activi si pensionari militari), mai intâi trebuie să pedepsesti cu obiectivitate, fara milă, lichelele vinovate de pagubă. Să arați că te disociezi, ca institutie, de cei care au actionat gresit si abuziv.
Ar fi aberant ca aceiasi ticaloși care i-au pagubit pe oameni, să fie insarcinati să gestioneze si procedura de reparatie a pagubelor. Mai are cineva incredere in cei doi nemernici?
Nota: Cei doi mizerabili nu sunt la prima abatere. In aceeasi maniera paguboasa au gestionat si “salarizarea la nivel maxim”, dar au scapat, atunci, nepedepsiti.
La MApN, se impune, fara drept de apel, concedierea Generalului locotenent Florin Jianu, un simplu contabil, șeful Direcției Generale Financiar-Contabile, si confiscarea averii nedeclarate si ilegal acumulate din anul 2012, cand indeplinea functia de loctiitor al sefului Directiei financiar-contabile.
- Dupa indepartarea lichelelor care au fraudat, multi ani, interesele financiare ale institutiilor pe care, cu ajutorul banilor, le conduc, Ideea fundamentala pe care se poate construi reparatia este ca „Revizuirea dreptului la pensie militara este imprescriptibila!”.
Asta inseamna ca de la momentul publicarii deciziei ICCJ nr 75/18.11.2024, Casele Sectoriale de pensii ale MAI, MApN, SRI etc. pot revizui, din oficiu, toate drepturile de pensie militara afectate pana la 31 decembrie 2023, de teza eronata potrivit careia, majorarea este “spor” si ca ar fi fost “plafonata”.
Revizuirea din oficiu a pensiei militare justifica si plata, tot din oficiu, a drepturilor bănești restante pentru ultimii trei ani anteriori datei revizuirii.
Baza legala pentru revizuire este art 65 din legea 223 din 2015:
Art. 65. –
(1) În situația în care, ulterior stabilirii și/sau plății drepturilor de pensie, se constată diferențe între sumele stabilite și/sau plătite și cele legal cuvenite, casa de pensii sectorială operează, din oficiu ori la cererea persoanelor îndreptățite, modificările ce se impun, prin decizie de revizuire.
(2) Sumele rezultate în urma aplicării prevederilor alin. (1) se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie, calculat de la data constatării diferenţelor.
3.Pentru cadrele militare si politistii activi, nimic nu impiedica debitorii, adica ministerele, sa-si recunoasca greseala, prin acte administrative rectificative, si sa achite pagubele, de buna voie, in interiorul termenului de trei ani de prescriptie generala.
Sau, daca le e frica sa isi asume acest demers, mult prea curajos, prea neobisnuit pentru lichelismul si mediocritatea care caracterizeaza in general aparatele centrale ale MAI si MApN, pot sa initieze un proiect de OUG pentru calcularea si plata pagubelor, similar OUG 75/2020. Daca se apeleaza la un OUG, se poate mari perioada de plata pentru trecut, se poate merge chiar si la 2019.
4. Daca “buna credinta” nu isi are loc in strategia ministerelor, singura solutie raman procesele, si pentru activi si pentru pensionari! Daca se impune, se poate apela la CEDO.