2025. Prăduitorii de la Ministerul Apărării Naționale. Politicul, fabrica de generali. Campania electorală Băsescu 2009 și implicarea militarilor în politică!
Introducere!
Campania prezidențială din 2009 a fost una dintre cele mai controversate din istoria recentă a României. Traian Băsescu, președintele României la acea vreme, căuta să-și asigure un al doilea mandat în condiții politice tensionate.
În spatele cortinei, însă, structurile militare ale statului, care conform Constituției și legilor naționale sunt apolitice, au fost implicate direct în jocurile politice, încălcând flagrant normele de neutralitate.
Acest episod amplu analizează, pe baza datelor publice și a unor surse verificate, implicarea ofițerilor superiori din Armata Română și în special din Unitatea Militară 02515 București, subordonată Direției Generale de Informații a Armatei, în sprijinirea campaniei electorale a lui Traian Băsescu.
1.Contextul politic și militar al anului 2009!
În 2009, România se afla într-un punct critic din punct de vedere politic și economic, cu efecte importante asupra stabilității instituțiilor. Alegerile prezidențiale erau programate pentru noiembrie, iar Traian Băsescu, susținut de Alianța Dreptate și Adevăr, constituită din Partidul Național Liberal și Partidul Democrat, era favorit, dar în fața unui adversar puternic: Mircea Geoană, membru al Partidului Social Democrat.
Dincolo de fațada democratică, în interiorul instituțiilor de forță au început să se contureze jocuri de influență și ingerințe ilegale în procesul electoral. Armata trebuia să rămână neutră, conform art. 118 din Constituție, Legea nr. 80/1995. privind statutul cadrelor militare, și Codului militar.
2.Legislația privind neutralitatea militarilor și sancțiunile pentru abatere!
Legea nr. 80/1995 stipulează clar că militarii în activitate au interdicția de a desfășura activități politice, de a susține partide sau candidați în mod public sau prin mijloace de influență specifice statutului lor. Nerespectarea acestor reguli este sancționată disciplinar și penal.
Art. 17 alin. (1) din aceeași lege prevede sancțiuni pentru „participarea cadrelor militare la activități politice de orice fel”, iar Codul penal, prin art. 301 și 303, incriminează abuzul în serviciu și folosirea funcției în scop politic.
Cu toate acestea, în campania electorală din 2009 au existat numeroase încălcări flagrante ale acestor reguli.
3.Structura și rolul Unității Militare 02515 București, Direcția Generală de informații a Armatei!
Unitatea Militară 02515 București este unitatea de elită a Direcției Generale de informații a Armatei, cu atribuții de informare și contraspionaj militar. Personalul are acces la date clasificate, are mijloace tehnice avansate și o rețea informativă extinsă la nivelul României.
Această unitate este subordonată direct Statului Major al Apărării și este una dintre cele mai sensibile componente ale aparatului de securitate al statului.
Prin definiție, Unitatea Militară 02515 București trebuie să servească exclusiv interesele naționale, fără amestec politic.
4.Identificarea ofițerilor implicați și modul de operare!
Potrivit unor documente interne, rapoarte și surse media de investigație, respectiv cotidienele Libertatea, Lumea Justiției, Evenimentul Zilei și Adevărul, au fost identificați:
- Doi generali,
- Patru colonei,
- Un comandor,
- Un amiral
care au participat activ la sprijinirea campaniei lui Traian Băsescu.
Generali implicați!
- General în rezervă Marian Hăpău, șeful Direcției Generale de informații a Armatei la momentul respectiv, considerat principalul coordonator al operațiunii de implicare politică a militarilor. Hăpău a folosit resursele unității militare pentru a transmite informații strategice staffului de campanie și pentru a controla fluxul de informații către adversarii politici.
- Al doilea general, a cărui identitate nu a fost făcută publică, a avut rol logistic și de coordonare în structura Unității Militare 02515 București.
Coloneii și ceilalți ofițeri!
Numele acestor colonei și ofițeri superiori au fost păstrate sub tăcere, însă, conform unor surse, printre ei s-au numărat persoane cu influență în structurile de contrainformații, cu legături politice directe. Aceștia au fost implicați în:
- organizarea de ședințe interne pentru mobilizarea personalului în favoarea lui Traian Băsescu;
- coordonarea activităților de supraveghere a adversarilor politici;
- influențarea unor subordonați pentru a participa la acțiuni electorale ilegale.
5.Moduri concrete de implicare!
A.Transmiterea de informații clasificate!
Surse din interiorul Direcției Generale de informații a Armatei au declarat că Unitatea Militară 02515 a transmis echipei lui Băsescu informații sensibile despre adversarii politici, monitorizarea dezvăluirilor media și identificarea punctelor vulnerabile.
Acest lucru încalcă în mod flagrant Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate.
B.Folosirea resurselor logistice ale Unității Militare 02515 București!
Au fost folosite mijloace de transport, spații și echipamente militare pentru organizarea unor evenimente electorale, activități de propagandă și întâlniri ale campaniei.
C.Campanii de dezinformare și sabotaj!
Se fac referiri în rapoartele interne la crearea unor materiale de tip fake news, utilizate pentru discreditarea contracandidaților, fabricate în cadrul Unității Militare 02515 București sau cu sprijinul său.
D.Presiuni și intimidări!
Au fost documentate cazuri în care ofițeri și subofițeri au fost șantajați sau amenințați dacă nu participă activ la susținerea lui Traian Băsescu. Unii au fost marginalizați, iar alții care s-au implicat au fost promovați pe criterii politice.
6.Cazul colonelului Doru Paraschiv, denunțătorul!
Colonelul Paraschiv, unul dintre puținii curajoși, a depus plângeri penale împotriva conducerii Direcției Generale de Informații a Armatei și a unor ofițeri implicați. A încercat să aducă în atenția Parchetului Militar fapte de abuz și folosire ilegală a resurselor militare în scop politic.
În loc să fie protejat, Paraschiv a fost supus unor măsuri disciplinare, exclus din structurile operative și victima unor campanii de denigrare.
Declarațiile sale au fost publicate în presa independentă, iar cazul său este un exemplu elocvent al mușamalizării sistematice.
7.Răspunsul instituțiilor statului și mușamalizarea!
Parchetul Militar a deschis dosare, însă anchetele au fost neterminate, dosarele închise fără finalizare, iar vinovații nu au fost trași la răspundere.
Ministerul Apărării a negat implicarea oficială, iar conducerea Direcției Generale de Informații a Armatei a blocat orice acces la documente sau mărturii.
Cazuistica rămâne un exemplu clar al modului în care instituțiile statului se protejează pe ele însele și mențin impunitatea în rândul militarilor de rang înalt.
8.Impactul asupra democrației și statului de drept!
Această implicare ilegală a Armatei în politică subminează principiile democratice fundamentale, distruge încrederea cetățenilor în instituții și pune în pericol securitatea națională.
Neutralitatea Armatei este un pilon al democrației, iar încălcarea ei deschide calea pentru dictaturi și abuzuri.
9.Analiză juridică!
Din punct de vedere juridic, faptele semnalate încalcă:
- Art. 118 Constituția României, potrivit căruia Armata este apolitică;
- Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, care interzice activitățile politice;
- Codul Penal, art. 301-303, care sancționează abuzul în serviciu și folosirea funcției pentru avantaje politice;
- Legea nr. 182/2002 privind protecția informațiilor clasificate;
- Legea electorală nr. 370/2004, care interzice implicarea instituțiilor publice în campanii electorale.
Nicio sancțiune concretă nu a fost aplicată, ceea ce reprezintă un precedent periculos.
10.Declarații și opinii
- „Armata trebuie să rămână în afara jocurilor politice. Ceea ce s-a întâmplat în 2009 este o pată neagră asupra instituției și o trădare a jurământului militar”, afirmă un ofițer superior anonim din Unitatea Militară 02515 București.
- „Implicarea militarilor în campania electorală a fost coordonată de la vârf și susținută prin intimidări. Cei care au încercat să se opună au fost marginalizați”, afirmă surse din Direcția Generală de Informații a Armatei.
- „Statul român a eșuat în a-și proteja instituțiile și a permis politizarea Armatei, ceea ce poate avea consecințe dramatice”, spune un expert în drept constituțional.
- Concluzii finale!
Campania electorală a lui Traian Băsescu din anul 2009 și implicarea militarilor superiori din Unitatea Militară 02515 București reprezintă un exemplu grav de abuz de putere, încălcare a legii și subminare a democrației. Mușamalizarea acestor fapte este un atentat la statul de drept.
Disclaimer: Articol în curs de actualizare. Situația reprezintă o povestire exhaustivă a persoanei sursă și este în curs de actualizare. Această nu antrenează opinia Redacției sau jurnalistului, rolul presei fiind acela de a informa publicul, de a fi o platformă de exprimare a cetățenilor și de a fi câinele de pază al democrației.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.