2025. România analfabetismului politic și funcțional! O bombă socială în plină explozie!
România anului 2025 nu mai este un stat în derivă, ci un stat în explozie controlată, iar combustibilul care alimentează această detonare socială este analfabetismul, în formele sale cele mai perverse și mai distrugătoare: analfabetismul politic și cel funcțional.
Aceste două fețe ale aceleiași monede nu mai sunt simple carențe educaționale sau deficiențe de sistem; ele sunt amenințări directe la adresa democrației, statului de drept și însăși ideii de societate funcțională.
Într-o țară unde cetățeanul votează pe bază de zvonuri, de mesaje sponsorizate pe Facebook, de promisiuni electorale scrise cu fonturi mari și minciuni la minut, analfabetismul politic nu mai este un fenomen marginal, ci o majoritate tăcută care decide soarta tuturor.
Ce este analfabetismul politic?
Analfabetismul politic înseamnă incapacitatea de a înțelege sistemul politic în care trăiești, de a recunoaște interesele reale ale partidelor, de a distinge între propagandă și realitate.
Este atunci când un alegător confundă suveranismul cu dictatura, libertatea cu haosul, statul de drept cu abuzul birocratic. Este atunci când votează „pentru că a zis doamna Firea că ne dă vouchere” sau „că e băiat bun Ciolacu, că l-am văzut la televizor”.
Este atunci când omul simplu, muncitor și cu suflet curat, devine unealta perfectă a celor care îl jefuiesc zilnic, fără ca acesta să își dea seama.
Iar asta nu e vina alegătorului în sine. Este vina unui sistem educațional care a decuplat învățământul de realitatea cotidiană. E vina mass-mediei corupte, care în loc să formeze cetățeni, produce sclavi de opinie.
E vina partidelor care n-au investit un leu în educația civică, dar au aruncat milioane în campanii de intoxicare. Este, în fond, vina unei clase politice care se menține la putere tocmai pentru că poporul nu înțelege cum funcționează puterea.
Analfabetismul funcțional, metastaza care toacă societatea!
Însă și mai grav, mai perfid și mai extins este analfabetismul funcțional. Acesta nu este lipsa de educație, ci incapacitatea de a înțelege un text, o idee, o realitate simplă – chiar și după ce ai fost la școală.
Potrivit testelor Programului pentru evaluarea internațională a elevilor (P.I.S.A.), aproape jumătate dintre elevii români de 15 ani nu pot interpreta corect un text scurt. Acești tineri devin adulți care nu înțeleg facturi, contracte, legi, mesaje oficiale sau informații medicale. Devin mase ușor de manipulat.
Cum poate funcționa un stat în care majoritatea cetățenilor nu înțeleg ce votează, ce plătesc prin taxe, ce li se impune prin decizii legislative sau ce înseamnă o ordonanță de urgență? Cum poate exista o democrație într-o societate în care 60% dintre oameni nu pot explica ce face un deputat sau care este rolul Curții Constituționale?
O clasă politică care întreține haosul mintal!
Politicienii români au învățat demult că un popor educat este un popor greu de mințit. De aceea, n-au avut niciun interes să investească în educația reală, critică și funcțională.
Ei preferă cetățeni docili, care nu pun întrebări, nu citesc legi, nu cer socoteală, nu ies în stradă decât la îndemn de partid. Ei au transformat votul într-un ritual tribal, iar dezbaterea într-un circ agresiv.
Cei care îndrăznesc să explice, să educe, să dezvăluie, sunt etichetați drept extremiști, conspiraționiști sau „răzvrătiți împotriva progresului”. A spune adevărul a devenit un act de curaj, iar a înțelege mecanismele statului, un act de rezistență.
Astfel, întreținut voit, analfabetismul politic și funcțional devine un mecanism de conservare a privilegiilor și de perpetuare a corupției.
Unde duce această bombă socială?
O societate analfabetă politic și funcțional nu e doar vulnerabilă. Este o pradă sigură pentru dictatură, haos și colonizare economică. Este o țară care va semna orice tratat dezavantajos, care va accepta orice lider impus, care va înghiți orice reformă antisocială – pentru că nu va înțelege consecințele.
Într-o astfel de societate, manipularea devine strategie de guvernare. Minciuna este acceptată ca parte din peisaj. Trădarea de țară este confundată cu diplomația. Iar vânzarea resurselor e numită „investiție externă”.
Este și motivul pentru care, în 2024, poporul român nu a reacționat la anularea alegerilor parlamentare. Este și motivul pentru care, în 2025, românii votează din exasperare, dar nu înțeleg că schimbarea nu vine dintr-o simplă față nouă, ci dintr-un mecanism de control democratic care cere efort, cunoaștere și vigilență constantă.
O soluție? Da, dar nu una rapidă
Soluția nu poate fi decât una dureroasă și pe termen lung: educație reală, profundă, bazată pe gândire critică. Campanii de informare nepartinice. Reforme în sistemul de învățământ care să pună accentul pe logică, interpretare, spirit civic. Alfabetizarea funcțională trebuie să devină o prioritate națională, nu o chestiune de Organizație NonGuvernamentală.
Avem nevoie de presă liberă care să educe, nu doar să șocheze. De școli în care se discută Constituția, nu doar lecții mecanice despre „domnul Cuza”.
Avem nevoie de lideri care să explice și să îndrume, nu doar să promite și să mintă. Iar noi, ca cetățeni, trebuie să ieșim din zona de confort și să începem să învățăm. Fiecare zi în care alegem pasivitatea este o zi în care întărim sistemul care ne exploatează.
Concluzie: o societate riscă să piară nu prin arme, ci prin ignoranță!
Ignoranța nu este o vină, dar menținerea în ignoranță este o complicitate. România nu moare de sărăcie, ci de prostie întreținută. Nu suferă din lipsă de resurse, ci din lipsă de discernământ.
Iar această bombă numită analfabetism funcțional și politic a început deja să explodeze. Vedem flăcările în voturi aberante, în discursuri de mahala promovate ca viziuni, în tăcerea complice a unei majorități care nu mai înțelege nimic, dar acceptă totul.
Este timpul să începem reconstrucția României nu doar economic, ci și mental. Altfel, următoarea generație va citi aceste rânduri, dacă va mai ști să citească, ca pe un epitaf sau elogiu scris pe piatra funerară a unei națiuni care s-a sinucis prin indiferență, prostie sau cum doriți să-i spuneți.
Disclaimer: Articol în curs de actualizare. Situația reprezintă o povestire exhaustivă a persoanei sursă și este în curs de actualizare. Această nu antrenează opinia Redacției sau jurnalistului, rolul presei fiind acela de a informa publicul, de a fi o platformă de exprimare a cetățenilor și de a fi câinele de pază al democrației.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Surse utilizate:
https://www.edu.ro/comunicat_presa_103_2023_rezultate_PISA_2022
https://romania.europalibera.org/a/analfabestism-functional-scoli-romania/31854547.html