Sinteza partile I, II, III, IV si V.
Ca urmare a angajamentelor pe care Guvernul României, adica USR si PNL, respectiv FLORIN CITU SI CRISTIAN GHINEA, și le-a asumat prin PNRR, Ordonanta Saraciei cuprinde, printre altele, urmatoarele mizerii:
- Lucrătorii din IT, construcții, domeniul agricol și industria alimentară nu mai beneficiază de facilități fiscale/
- Se mărește cota de impozit de la 8% la 10% pentru dividende, de la 1 ianuarie 2025.
- Ordonanța-saraciei lovește și în profesori. Pe lângă faptul că le vor fi înghețate salariile, dascălii rămân și fără prima didactică promisă, în valoare de 1500 de lei.
- Încă o lovitură pentru români la început de 2025, după majorarea RCA. După ce ASF a anunțat majorări semnificative ale tarifelor RCA la început de 2025, în ciuda deciziei Guvernului de a prelungi plafonarea prețurilor la RCA până la 31 martie, șoferii din România mai primesc o lovitură. La început de an 2025 cresc prețurile pentru benzină și motorină.
- Veste rea pentru șoferii români la început de 2025. Unii vor plăti și peste 5.000 lei pentru a putea circula pe drumurile publice. Noile tarife RCA 2025.
- Toate veniturile provenite din dobânzi la depozitele bancare, chirii sau dividende sunt supuse impozitării și trebuie raportate autorităților fiscale. În cazul dobânzilor la depozite, contribuțiile nu se aplică asupra sumei principale depuse în conturi, ci doar asupra venitului obținut din acestea.
- Statul a pus ochii pe banii românilor. Ce contribuții trebuie să plătești dacă ai alte venituri decât salarii.
- Avertisment pentru românii cu bani în numerar. Ce riști dacă îți păstrezi economiile acasă.
- De anul viitor, românii care au bani în bancă vor avea noi obligații. ANAF îi va taxa pe toți cei care au peste această sumă în cont, fără să întrebe.
- Ordonanţa-trenuleţ. Îngheţarea salariilor, soldelor şi indemnizaţiilor în administraţia centrală şi locală la nivelul din noiembrie 2024. Ordonanţă prevede continuarea aplicării unora dintre măsurile care vizează limitarea cheltuielilor aprobate în anii anteriori. Acestea se aplică angajaţilor din administraţia centrală şi locală şi altor categorii de bugetari.
- Ordonanţa-trenuleţ. Limitări în ceea ce priveşte tichete, vouchere. Norma de hrană şi cea de echipare, menţinute la valoarea din acest an. Proiectul de act normativ reduce la jumătate valoarea tichetelor de vacanţă şi menţine doar tichetele de creşă, celelalte tichete de valoare de care beneficiau unele categorii de salariaţi fiind suspendate.
- Examenele pentru angajarea „la stat”, suspendate. Numărul maxim de posturi din instituţiile publice, stabilit în aşa fel încât fiecare instituşie să se încadreze în bugetul alocat cheltuielilor de personal.
- Ordonanţa-trenuleţ. Plafonarea alocaţiilor copiilor şi a unor drepturi şi indemnizaţii acordate unor categorii precum revoluţionari, academicieni, artişti.
- Ordonanţa-trenuleţ. Propuneri privind drepturile câştigate de bugetari în instanţă.
- Plafonarea indemnizaţiilor sportivilor şi a celor acordate pentru merite în diverse domenii/ NU se vor plăti, anul viitor, tichetele pentru sportivi.
- Ordonanţa-trenuleţ. Limitarea reducerilor de tarife sau gratuităţilor la transport.
- Nu se mai fac diverse achiziţii în instituţiile publice.
- Scade temporar, cu un sfert, subvenţia pentru partide.
- Punctul de pensie nu mai creşte/ Aşa-numitele „pensii speciale” nu se mai indexează.
- Documentul mai prevede că pensiile de serviciu nu vor mai creşte cu rata inflaţiei.
- Ordonanţa-trenuleţ. Punctele în baza cărora sunt decontate serviciile medicale rămân la valoarea actuală.
- Menţinerea valorii indicatorului social de referinţă la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
- Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene va acorda prime didactice şi prime de cariere profesionale, reglementate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 58/2023 „numai în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral din fonduri externe nerambursabile”.
- Ordonanţa-trenuleţ. Măsuri pentru operatorii economici deţinuţi de stat.
- Aplicarea legii privind Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare se amână până în 2027.
- Statul nu mai are bani nici pentru mierea promisă preşcolarilor şi elevilor mici.
- Ordonanţa-trenuleţ. Primele pentru comercializarea produselor agricole, suspendate.
- Ordonanta mai prevede prorogarea până la 31 decembrie 2025 a termenului prevăzut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.
Partea a VI a
Ordonanţa-trenuleţ. Acordarea indemnizaţiilor pentru pentru limită de vârstă pentru primar, viceprimar, preşedinte al consiliului judeţean şi vicepreşedinte al consiliului judeţean, amînată din nou.
Foştii primari, viceprimari, preşedinţi sau vicepreşedinşi de Consilii judeţene şi care îndeplinesc condiţiile vârstei de pensionare ş pentrucare legea a stabilit indmenizaţii nu vor primi aceste drepturi anul viitor. Proiectul propune prorogarea termenului prevăzut la art. 210 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, pentru data de 1 ianuarie 2026. Conform legii, Primarii, viceprimarii, preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene beneficiază de indemnizaţie pentru limită de vârstă de la data la care li se acordă drepturile de pensie pentru limită de vârstă. Cuantumul indemnizaţiei pentru limită de vârstă se calculează ca produs al numărului lunilor de mandat cu 0,40% din indemnizaţia brută lunară aflată în plată.
Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri, în vigoare de la jumătatea anului.
Proiectul de ordonanţă menţionează că termenul de operaţionalizare a Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri, „este prea scurt”. In acest context se propune prorogarea până la data de 1 iunie 2025 a implementării acestuia. Măsura trebuie implementată în contextul în care Consiliul Uniunii Europene a convenit asupra eliminării, începând cu 1 ianuarie 2025, a controalelor asupra persoanelor la frontierele terestre interne dintre Bulgaria, respectiv Ungaria şi România.
Ordonanţa-trenuleţ. Indemnizaţia pentru persoane cu handicap, afectată de noile măsuri.
Proiectul de Ordonanţă prevede prorogarea termenului de intrare în vigoare a prevederilor art. 58 din Legea nr. 448/2006. Acestea prevad că persoanelor cu handicap vizual grav, handicap grav şi handicap accentuat, care beneficiază de pensie pentru limită de vârstă li se acordă, începând cu data de 1 ianuarie 2025, o indemnizaţie de solidaritate care se determină prin raportare la cuantumul pensiei pentru limită de vârstă aflat în plată sau cuvenit conform legislaţiei anterioare datei de 31 august 2024.
Ordonanţa-trenuleţ. Scad plafoanele de impozitare a veniturilor pentru întreprinderile mici
În ceea ce priveşte impozitul pe veniturile microîntreprinderilor se propune, de anul viitor:
– reducerea plafonului de venituri realizate de către o persoană juridică română, de la 500.000 euro la 250.000 euro, inclusiv pe parcursul anului fiscal, iar începând cu 1 ianuarie 2026 la 100.000 euro;
– eliminarea condiţiei de realizare a veniturilor din consultanţă şi management, în proporţie de 80%, utilizată pentru încadrarea în categoria microîntreprinderilor.
– se actualizează codurile corespunzătoare activităţilor pentru care impozitul pe veniturile microîntreprinderilor se calculează prin aplicarea cotei de 3%, dar şi verificarea condiţiei de aplicare a sistemului de impunere o singură dată, începând cu anul 2024, de către contribuabilii din HoReCa.
– pentru anul fiscal 2025, respectiv 2026 se clarifică modul de verificare a condiţiei legate de plafonul propus de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru venituri realizate de microîntreprinderi precum şi modul în care se verifică nivelul veniturilor din consultanţă şi management în vederea încadrării ca microîntreprindere.
Ordonanţa-trenuleţ.
Eliminarea facilităţilor fiscale pentru domeniul IT. „Ca urmare a angajamentelor asumate prin PNRR şi prin Planul Bugetar-Structural Naţional pe Termen Mediu – 2025-2031 se propun următoarele măsuri:
– Eliminarea facilităţilor fiscale acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, ca urmare a desfăşurării activităţii de creare programe pentru calculator sau de la angajatori din sectoarele construcţii, agricol şi industria alimentară în condiţiile stabilite prin Codul fiscal, începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.
„Prin Planul Bugetar-Structural Naţional pe Termen Mediu – 2025-2031 prezentat Comisiei Europene, Guvernul României s-a angajat să asigure o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar începând cu anul 2025, printr-o serie de măsuri. Inclusiv prin reforme fiscale care au între obiective ajustarea sistemului de facilităţi fiscale pentru principalele categorii de impozite şi taxe astfel încât să se respecte principiul impunerii echitabile dar şi pentru a evita formarea unor distorsiuni în materie de politică fiscală, ceea ce ar presupune generarea unor inechităţi fiscale între diferite categorii de contribuabili”, argumentează promotorii proiectului.
Ordonanţa-trenuleţ. Impozitul pe construcţii.
Se reinstituie impozitul pe construcţii, datorat de:
- persoanele juridice române, cu excepţia instituţiilor publice, institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare, asociaţiilor, fundaţiilor şi a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare şi funcţionare;
- persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;
- persoanele juridice cu sediul social în România înfiinţate potrivit legislaţiei europene. Construcţiile sunt cele prevăzute de grupa 1 din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe.
Impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1,5 % asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior. Inclusiv în situaţia în care sunt închiriate, luate în administrare/concesiune sau în folosinţă. Impozitul se plăteşte în două rate egale, până la datele de 25 mai inclusiv şi 25 septembrie inclusiv.
Impozitul instituit este venit al bugetului de stat, şi se administrează potrivit Codului de procedură fiscală.
Scutiri pentru o parte a veniturilor, pentru cei care primesc salariul minim.
„Având în vedere faptul că scopul măsurii este sprijinirea salariaţilor cu salariul de încadrare la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit prin hotărârea Guvernului, se propune menţinerea măsurii potrivit căreia, pentru suma de 300 lei/lună reprezentând venituri din salarii şi asimilate salariilor nu se datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii. Aceasta, până la 31 decembrie 2025, în anumite condiţii, prin derogare de la prevederile Titlului IV şi V din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare”, se prevede în proiect.
Regimul fiscal se aplică, începând cu veniturile lunii ianuarie 2025, în cazul persoanelor fizice care au salariul de încadrare, fără a include sporuri şi alte adaosuri, la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată.
Măsura se aplică pentru salariaţii care desfăşoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, încadraţi cu normă întreagă.
Ordonanţa propune, între condiţiile care trebuie îndeplinite cumulativ, ca nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, să nu fie diminuat în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă a Guvernului şi 31 decembrie 2025, pentru a atinge nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vederea aplicării acestui regim fiscal.
De asemenea, măsura propusă se aplică salariaţilor care desfăşoară activitate în sectorul agricol şi industria alimentară şi care nu beneficiază de facilităţile fiscale prevăzute la art. 60 pct. 7, art. 138^1, şi art. 154 alin. (1) lit. s) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi al căror nivel al salariului de încadrare, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit prin hotărâre a Guvernului.