Sebastian Burduja si sifonarea banilor nostri! Partea a III a.
Foto: Burduja si Voiculescu, doi ticalosi nationali.
Principalele titluri din episoadele 1 si 2.
Context
Hotărârea de guvern pentru acordarea imprumutului catre Tarom si Blue Air.
Garanțiile pe care le aducea Blue Air pentru primirea împrumutului.
Evaluarile si concluziile negative scrise ale Eximbank (banca romaneasca de stat) si ale expertilor pe care Burduja îi avea la dispoziție, asupra bonitatii Blue Air.
Concluzie logica – de Nesustinere a promovării Hotărârii de Guvern intricate – aceasta Nu respectă prevederile art. 6 alin. (1) din OUG 139/2020.
Cu toate acestea, Burduja semnează și promovează Hotărârea de Guvern. Apoi semnează și Orban.
Sebastian Burduja, unul dintre semnatarii împrumutului de 300 de milioane de lei către Blue Air, a mintit opinia publica.
Întrebare – de ce, în ciuda tuturor avizelor negative și a recomandărilor aparatului de specialitate care sublinia că suma este imposibil de rambursat, Burduja a promovat Hotărârea de Guvern în baza căreia statul român a acordat Împrumutul de 300 de milioane de lei companiei private Blue Air Aviation SA ?
Finalizarea unui audit al Curții de Conturi:
„statul ( adica Poporul) a fost prejudiciat de către Escrocii semnatari ai HG 862/2020, In Deplina Cunostinta de Cauza, întrucât, atât Eximbank, cât și specialiștii consultați de Burduja avertizaseră că Blue Air prezintă “un grad ridicat de incertitudine privind realizarea premizelor care au stat la baza acțiunilor companiei, care determină un risc major de executare a garanției de stat și de nerecuperare a sumelor plătite de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice.”
Blue Air fiind în imposibilitate de plată, din luna noiembrie 2021, statul începe să ramburseze circa 5 milioane de lei lunar către Eximbank, cuantum aferent ratei (credit+dobândă). Din banii noștri, ai contribuabililor.
În condițiile în care, între timp, a devenit evident pentru toată lumea că Blue Air Aviation SĂ nu are de gând să ramburseze suma împrumutată, Finanțele au luat decizia de a execută creanța, devenind astfel proprietarul de facto al companiei – decizie obligatorie conform OUG139/2020.
Din păcate, stăpân peste nimic. În viața reală, statul are instituite sechestre peste mijloace fixe care nu valorează nici cât o ceapă degerată, compania nu are angajați, lichidități ori avioane cu care să o ia de la capăt. Banii s-au dat și cineva i-a luat, noi (statul) continuăm să plătim, iar Sebastian Burduja este, deocamdată, nederanjat, ba chiar pe o pantă ascendentă în carieră.
Partea a III a.
Consecințe externe.
Comisia Europeană a cerut României, în luna februarie 2024, să recupereze ajutorul de stat de aproape 34 milioane de euro acordat companiei Blue Air în 2020.
Comisia Europeană a concluzionat, negru pe alb, că statul român trebuie să recupereze împrumutul dat companiei Blue Air.
Însă, șansele de a recupera acești bani sunt extrem de scăzute, țînând cont că Blue Air este în insolvență, iar în patrimoniul companiei se mai află, în acest moment, doar un teren și două avioane funcționale, dintre care, unul nici măcar nu se află în țară, arată publicația economedia.ro.
Precizările Comisiei Europene care, în februarie 2024, a ordonat „recuperarea de la Blue Air a unui ajutor de stat incompatibil de 33,84 milioane EUR”:
„Comisia Europeană a concluzionat că planul de restructurare a companiei aeriene Blue Air nu a fost în măsură să restabilească viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene, fiind, așadar, incompatibil cu normele UE privind ajutoarele de stat. România trebuie să recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de aproximativ 33,84 milioane EUR (163,8 milioane RON).
Notă: Ce spunea Burduja în 2022: „Toate actele normative pentru împrumutul Blue Air au avut acceptul Comisiei Europene, țin minte, au venit aprobările și în 48 de ore, ceea ce era fără precedent”.
Ce spunea Orban, „consumatorul de frunte” al țării: Ajutorul de stat a fost acordat în conformitate cu prevederile legii, cu o notificare prealabilă la Comisia Europeană.
În aprilie 2023, Comisia a inițiat o investigație detaliată pentru a evalua dacă un plan de restructurare a companiei aeriene Blue Air și măsurile de ajutor implementate în sprijinul planului respectau normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate („Orientările privind salvarea și restructurarea”).
În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea companiei aeriene:
– o garanție publică de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a acoperi daunele cauzate direct de pandemia de coronavirus,
– o garanție publică de aproximativ 33,84 milioane EUR (163,8 milioane RON) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni.
România a fost de acord ca, în cazul în care garanția publică aferentă împrumutului pentru salvare nu va înceta după șase luni de la prima plată a ajutorului care a avut loc în octombrie 2020, să comunice Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air.
În aprilie 2021, România a comunicat un plan de restructurare care a fost apoi actualizat de mai multe ori. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75 % în societatea Blue Air, după ce compania aeriană și-a suspendat activitatea în septembrie 2022.
Nota: Romania a „recuperat” 75% din nimic!
Investigații UE
În urmă investigației sale aprofundate, inițiate în aprilie 2023, Comisia a concluzionat că planul de restructurare a Blue Air nu era fezabil, coerent și suficient de amplu pentru a restabili viabilitatea pe termen lung a companiei aeriene într-un termen rezonabil și fără să denatureze în mod nejustificat concurența pe piața unică.
Această concluzie a fost coroborată de incapacitatea Blue Air de a-și menține activitatea și de cererea să, din martie 2023, de deschidere a procedurii de insolvență. Planul de restructurare nu a fost actualizat nici în urmă încetării activității, nici a inițierii investigației aprofundate.
Măsurile care sprijină un plan de restructurare inadecvat și nerealist, care nu este susținut de finanțări suficiente de pe piață din partea investitorilor după perioada de salvare, sunt ilegale, conform normelor UE privind ajutoarele de stat. România trebuie să recupereze acum de la Blue Air un ajutor de stat ilegal în valoare de 33,84 milioane EUR (163,8 milioane RON), plus dobânda aferentă.
Ce spun normele UE
Normele UE privind ajutoarele de stat, în special Orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare, permit statelor membre să sprijine, în anumite condiții stricte, întreprinderile aflate în dificultate. Mai precis, se poate acordă ajutor pentru o perioadă de până la șase luni („ajutor pentru salvare”). După această perioadă, fie ajutorul trebuie să fie rambursat, fie statul membru trebuie să notifice Comisiei un plan de restructurare care să fie evaluat în temeiul normelor privind ajutoarele de stat.
Pentru că ajutorul de restructurare să fie aprobat, planul trebuie să asigure faptul că viabilitatea întreprinderii poate fi restabilită fără niciun alt sprijin din partea statului, că întreprinderea contribuie într-o măsură suficientă la costurile de restructurare și că denaturările concurenței generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor măsuri de compensare care includ, în special, măsuri structurale sau comportamentale.
Normele UE privind ajutoarele de stat impun recuperarea ajutoarelor de stat incompatibile, pentru a elimina denaturarea concurenței cauzată de ajutor. Normele UE privind ajutoarele de stat nu prevăd aplicarea de amenzi, iar recuperarea nu are drept scop penalizarea întreprinderii în cauză, ci pur și simplu restabilirea egalității de tratament cu alte întreprinderi.”
Va urma !