Sinteza Partea I.
- HARBURI IN VALOARE DE 6,5 DE MILIARDE DE DOLARI SUA.
- Un pret colosal pentru un popor sarac.
- România va plăti 6,5 miliarde de dolari.
- Teapa tipic transoceanica.
- Ce spune Elon Musk – Programul F-35, eșec total!
Retineti! Nu aeronava F-35 este un esec total, ci intregul pogram F-35 este caracterizat ca fiind un dezastru.
Alte harburi de fabricatie americana din dotarea armatei romane.
Foto: Estul Europei, lada de gunoi pentru F 16.
Trei aeronave F-16 Fighting Falcon, achiziționate de România de la Norvegia, au aterizat vineri, 13 decembrie 2024, la Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, în vederea dotării Escadrilei 48 Vânătoare.
Cu cele trei aeronave sosite astăzi, Escadrila 48 Vânătoare dispune de 15 aeronave F-16, achiziţionate de la Regatul Norvegiei împreună cu pachetul de bunuri și servicii aferent.
În total, la momentul de față, Forțele Aeriene Române au în dotare 32 de aparate F-16, 17 la baza aeriană Fetești și 15 la baza aeriană de la Câmpia Turzii.
Avioanele cumpărate din Norvegia sunt livrate în stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a.
Cum și de ce a ales România să cumpere avioane F-16 second-hand
România a ales la mijlocul anilor 2010 să achiziționeze avioane F-16 la mâna a doua ca o măsură de tranziție către avioane noi, de generația a cincea.
Cum avioanele de sorginte sovietica MiG-21 Lancer își epuizau practic resursa de viață, nevoia de a trece la aeronave mai noi și moderne era urgentă, însă, un program prin care să trecem direct la avioane de generația a cincea F-35 era prea devreme de implementat, ar fi fost prea scump și complicat și ar fi durat prea mult până să se concretizeze în aeronave livrate și operaționale.
Așa că, în 2014, România a semnat un contract cu Portugalia pentru 12 aeronave F-16 block 15, avioane care au trecut apoi printr-un program de modernizare de tipul MLU (Mid-Life Upgrade), iar primele aeronave au ajuns în țară în 2016.
Ulterior, România mai cumpăra din Portugalia încă 5 aeronave, formând o escadrilă de 17 aeronave la baza aeriană Fetești – Escadrila 53 Warhawks.
Toată achiziția a costat 630 de milioane de euro și a inclus modernizarea aeronavelor, sprijin logistic, precum și pregătirea personalului și antrenarea piloților.
Avioane vechi, dar modernizate!!!!!!!!???????
Deși avioanele cumpărate nu erau noi, ele mai aveau disponibilă aproape jumătate din resursa lor de viață și au trecut și printr-un proces de modernizare, aducându-le la echivalentul unor avioane F-16 mult mai moderne.
În plus, aceste 17 avioane, de la Fetesti, precum și celelalte din programul românesc de F-16 vor mai fi modernizate pentru circa 280 de milioane de euro.
32 de avioane F-16 cumpărate din Norvegia, vor acoperi perioada până vin primele F-35.
În 2022 România a semnat un contract cu guvernul Norvegian pe circa 400 de milioane de euro pentru a achiziționa 32 de avioane F-16 pe care țara nordică le decomisiona pentru că le înlocuia cu avioane F-35 ce tocmai intrau în dotare. Până în prezent nouă astfel de aeronave au fost livrate și au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române.
Avioanele, deși și ele destul de vechi, au în continuare o resursă de zbor de circa 2-3.000 de ore, ceea ce le va permite să rămână în uz până când România va trece treptat la F-35.
Contractul cu Norvegia include și piese de schimb, motoare de rezervă, precum și sprijin logistic.
Concluzii
Realitatea afacerii F-16: Înlocuim MIG-urile vechi de peste 50 de ani cu F-16 de 45 de ani.
În programul F16, România a investit, pana in 2016, aproximativ 700 mil. euro, sumă din care avioanele reprezintă circa 120 mil. euro, iar restul constă în suport logistic.
F16 A/B Block 15 este un avion care nu se mai produce de 20 de ani, ultimul fiind livrat în Thailanda în 1996.
Proiectul de la baza aeriana de la Fetesti a vizat modernizarea pistei de decolare şi aterizare, a sistemului de frânare de avarie, a platformelor de parcare, a depozitelor, precum şi a hangarului de mentenanţă.
Suma totală alocată în acest sens a fost de aproximativ 32 de milioane euro, din care circa 11 milioane euro din bugetul M.Ap.N., iar restul prin Programul NATO de Investiţii în Securitate – NSIP.
Deci, in cazul in care, in viitorul apropiat, ne vom afla sub tirul armamentului si tehnicii militare ruse, Doamne fereste, Romania se va opune cu cel mult 50.000 de militari de front (ofiteri, subofiteri, gradati si soldati), ceilalti, sau mai bine zis restul, pana la 70.000 – 80.000, fiind „sobolani de birou” (pile si relatii), si cu 32 de aparate F 16, al caror zbor inaugural s-a realizat in 1974, fiind introdus in serviciul activ in 1978.
Ne vom lupta cu rusii cu tehnica militara veche de 46 de ani. Intr-adevar, pe parcursul timpului avioanelor F 16 li s-au adus numeroase imbunatatiri, dar, asa cum spune romanul, „ din rahat nu faci bici sa si trosneasca”.
Un aspect foarte important pentru Securitatea Nationala a Romaniei il constituie faptul ca, aparatele de zbor F 35 Lightening vor sosi in Romania abia in 2035. Deci, in 2035, vom utiliza avioane americane fabricate in 2006, adica, vechi de 29 de ani. Este un salt calitativ de la avioanele F 16, vechi de 46 de ani.
Chiar si in aceste conditii, sa nu uitam ce a spus Elon Musk despre avioanele de lupta F-35
„Programul F-35, eșec total!”
Retineti! Nu aeronava F-35 este un esec total, ci intregul pogram F-35 este caracterizat ca fiind un dezastru.
Pana in 2035, cand vor ajunge harburile F 35 in Romania, ne vom ruga de rusi sa o lase mai moale cu razboiul.
Va urma. Armada Rusa.