Haos inimaginabil în Armata Română! Episodul 3.
Nepotismul și corupția au ca rezultat incompetența crasă de la Ministerul Apărării. Instituția s-a trezit fără drepturi de proprietate pe mai multe obiective militare.
Din cauza incompetenței și corupției existente la vârful Ministerului Apărării Naționale, instituția s-a trezit fără drepturi de proprietate pe mai multe obiective militare, care au intrat în posesia unor persoane fizice și juridice???!!!!!
Curtea de Conturi a constatat că ministerul nu a introdus acțiuni în instanță în vederea constatării dreptului de proprietate al Statului Român și de administrare de către Ministerul Apărării pentru o serie de terenuri pe care își desfășoară activitatea, pe unul dintre acestea aflându-se un poligon de tragere.
Ministerul Apărării riscă să piardă o parte importantă din patrimoniu, pe fondul nepotismului, incompetenței și corupției existente în rândul personalului, care, cică, „a omis” să intabuleze terenuri și să introducă acțiuni în instanță pentru constatarea dreptului de proprietate, având în vedere amplasarea pe acestea a unor obiective militare.
Raportul de audit al Curții de Conturi la Ministerul Apărării a scos în evidență existența unor terenuri cu o situație juridică incertă fără a fi promovate acțiuni în instanță în vederea constatării dreptului de proprietate al Statului Român și de administrare ainstituției asupra acestor suprafețe de teren.
Armata Română, prăbușită în mocirla incompetenței și a corupției. Ministerul Apărării își pierde patrimoniul sub ochii celor care ar trebui să-l apere.
Ce ar trebui să fie una dintre cele mai solide și bine organizate instituții ale statului român, respectiv Ministerul Apărării Naționale, este, de fapt, un exemplu perfect de cum nepotismul, incompetența și corupția pot distruge sistematic tot ceea ce ar trebui protejat. Un raport recent al Curții de Conturi scoate la iveală o realitate revoltătoare: Armata Română riscă să piardă terenuri strategice, folosite inclusiv pentru antrenamente militare, din simplul motiv că instituția nu și-a făcut temele. Mai grav, nici măcar nu pare să-i pese.
Într-un stat normal, pierderea unor terenuri militare în favoarea unor persoane fizice sau juridice ar fi un scandal național, poate chiar un caz de trădare. În România, în schimb, totul se pierde „din greșeală”. Oficial, angajații Ministerului au „omis” să intabuleze terenurile sau să deschidă procese pentru a dovedi că respectivele proprietăți aparțin Statului Român. În realitate, este vorba despre un haos intenționat, o nepăsare cultivată, dublată de o complicitate rușinoasă cu rețele de interese din interiorul și exteriorul instituției.
Poligoane militare pierdute în acte. Terenuri de antrenamente, poligoane de tragere și instalații de transmisiuni retrocedate unor persoane fizice.
Curtea de Conturi a descoperit că Ministerul Apărării folosește, în continuare, terenuri asupra cărora nu are niciun drept legal. Printre acestea se numără inclusiv un poligon de tragere, un obiectiv de importanță majoră pentru securitatea națională, care figurează în acte ca aparținând unei persoane fizice. Nu e o glumă, ci o realitate revoltătoare. În loc să fie în administrarea statului, terenul a fost „cedat” tacit, prin neglijență, incompetență și, cel mai probabil, cu largul concurs al unor angajați din minister.
Mai mult, Curtea de Conturi arată că pentru alte sute de hectare de teren nu există niciun document care să ateste dreptul de proprietate al Statului Român sau dreptul de administrare al Ministerului Apărării. Vorbim despre bunuri evaluate la zeci de milioane de lei, abandonate din punct de vedere legal, fără ca instituția să se deranjeze măcar să le înscrie în cartea funciară.
Ministerul Apărării, sub asediul propriei incompetențe și corupții.
Cazurile prezentate în raport sunt simptomatice pentru o instituție care nu mai funcționează în interesul statului, ci în interesul celor care o controlează. De exemplu, în cazul Imobilului 3104 din Arieșeni, de peste 60 de hectare, evaluat la peste 10 milioane de lei, nu există niciun document legal care să confirme că terenul aparține statului. Asta în ciuda faptului că unitatea militară îl folosește de ani de zile.
La fel, în localitatea Floreni, un poligon de instrucție de aproape 4 hectare este utilizat de armată, dar figurează în acte ca fiind în proprietatea unei persoane fizice, cu titlu emis de Primăria Dorna Cândrenilor. Ministerul? Pasiv, tăcut, absent. Nicio acțiune în instanță, nicio revendicare, nicio reacție.
Este greu de crezut că aceste „erori” sunt întâmplătoare. Mai degrabă, avem de-a face cu o rețea de interese care a găsit o metodă simplă de a fura de la stat: prin nepăsare organizată.
Ministerul Apărării nu își cunoaște patrimoniul. Nici nu pare interesat. Vorba ´ceea: „Nu știu și nici nu mă interesează”!
Situația devine grotescă atunci când aflăm că în localitatea Pantelimon, două terenuri pe care sunt amplasate construcții militare și echipamente de comunicații apar, oficial, în administrarea Ministerului Educației.
De ce? Pentru că Ministerul Apărării nu s-a sinchisit să actualizeze actele sau să se asigure că respectivele terenuri sunt înregistrate corect. Astfel, turnuri de antene și alte infrastructuri esențiale pentru apărare stau pe pământ „străin”, iar armata noastră pare complet nepăsătoare.
În total, Ministerul Apărării nu are acte clare pentru peste 1.865 de hectare de teren. Aceste suprafețe, folosite de unități militare din Clinceni, Caransebeș, Lipova, Păulești și Știuca, au ajuns, în acte, în posesia unor persoane fizice și juridice. Adică, în timp ce unii generali stau la birou cu stele pe umeri și pensii speciale în cont, armata pierde teren în fața unor „civili” cu acte în regulă.
Nepotismul ucide eficiența. Competența, un criteriu ignorat.
În mod ironic, sau tragic, sistemul pare construit astfel încât nimeni să nu răspundă pentru aceste derapaje. Funcționarii sunt numiți pe pile și relații, fără competențe reale. Nicio sancțiune, nicio demitere, niciun cap căzut. Niciun proces intentat, nici măcar un demers administrativ serios.
Nepotismul este deja o politică internă în Ministerul Apărării. Fiii, nepoții și cumnații se angajează unii pe alții, se susțin între ei și se acoperă reciproc. Într-o asemenea rețea, nici nu mai contează dacă terenurile se pierd; important e ca fiecare să-și protejeze funcția și avantajele personale.
Iar când lipsa de competență se combină cu dezinteresul și corupția, rezultatul este inevitabil: un stat care își pierde singur pământul de sub picioare.
Recomandările Curții de Conturi: prea puțin, prea târziu?
În fața acestui dezastru, Curtea de Conturi vine cu o listă de recomandări de bun simț: să fie făcute documentațiile cadastrale, să se intabuleze terenurile, să se actualizeze actele și evidențele contabile. Adică exact ceea ce Ministerul Apărării ar fi trebuit să facă din oficiu, în mod constant, fără să fie tras de mânecă.
Termenul-limită pentru remedierea acestor probleme este sfârșitul anului. Dar cine garantează că lucrurile se vor schimba? Avem toate motivele să ne îndoim, pentru că sistemul care a generat acest dezastru este același care ar trebui acum să îl repare.
Concluzie: o instituție care nu-și apără nici măcar propriul teren nu poate apăra o țară!
Cazul Ministerului Apărării Naționale este o radiografie dureroasă a modului în care funcționează, sau mai degrabă nu funcționează, statul român. O instituție care nu este în stare să-și administreze propriul patrimoniu, care pierde terenuri strategice în fața unor persoane fizice, care nu are acte, nu are reacție și nu are nici rușine, nu poate avea nicio credibilitate când vine vorba despre apărarea intereselor naționale.
Nepotismul, corupția și incompetența au făcut ravagii în rândul unei instituții care ar fi trebuit să fie un bastion de profesionalism și integritate. Iar rezultatele se văd: haos, pierderi uriașe și o degradare constantă a capacității de apărare a României.
Dacă nu se iau măsuri urgente, dacă nu se face curățenie la vârf, dacă nu se introduce răspunderea reală în sistem, ne vom trezi curând nu doar fără terenuri, ci și fără armată.
Va urma. Corupția în Ministerul Apărării Naționale!
Disclaimer: Articol în curs de actualizare. Situația reprezintă o povestire exhaustivă a persoanei sursă și este în curs de actualizare. Această nu antrenează opinia Redacției sau jurnalistului, rolul presei fiind acela de a informa publicul, de a fi o platformă de exprimare a cetățenilor și de a fi câinele de pază al democrației.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Un comentariu
Pingback: Corupția, noua doctrină a Ministerului Apărării Naționale! - Vocea Noastră