România politicienilor și a privilegiaților!
Privilegii fără responsabilitate!
În România lor, accesul la putere înseamnă automat acces la resurse, imunitate și opulență. Politicienii, baronii locali, generalii pensionați la 45 de ani, șefii de agenții, judecători de carieră conectați politic, toți formează o castă care trăiește ruptă de realitatea majorității.
- Salarii și pensii speciale de zeci de mii de lei, în timp ce pensionarii de rând își calculează ultimii lei pentru medicamente;
- Achiziții publice supraevaluate și contracte cu statul câștigate prin „încredințare directă” de firmele rudelor, interpușilor sau foștilor colegi de partid;
- Justiție selectivă, în care dosarele importante dispar, se prescriu sau sunt instrumentate la comandă;
- Averi fabuloase nedeclarate, mascate prin rețele de firme offshore, interpuși sau bunuri trecute pe numele altora;
- Acces exclusiv la servicii medicale de top, în timp ce spitalele publice se prăbușesc și pacienții mor cu zile din lipsă de tratament sau oxigen.
România lor nu este afectată de inflație, nici de rate, nici de concedieri. Nu stă în trafic, nu se teme de Agenția Națională de Administrare Fiscală, nu este hărțuită de Poliție. Ei trăiesc în complexe rezidențiale păzite, călătoresc cu escortă, sunt consultați în clinici private, își trimit copiii în străinătate și sunt de neatins în fața legii.
Stat în stat, fără frică, fără rușine!
În România lor, legea este opțională, iar opulența e garantată. Este o lume în care salariile și pensiile sunt uriașe, dar nu pentru performanță, ci pentru conexiuni. În care luxul nu vine din inovație sau merit, ci din contracte umflate cu statul, spăgi mascate în „consultanță” și funcții de „specialist” create din pix.
- Peste 10.000 de bugetari cu venituri lunare de peste 20.000 lei, în timp ce milioane de români muncesc pe salariul minim;
- Parlamentari care nu știu să vorbească, dar își votează pensii speciale, cu seninătatea unui hoț prins în flagrant, dar care are imunitate;
- Primari cu patru vile și trei mașini de lux, într-o comună fără canalizare;
- Generali de carton, pensionați la 49 de ani, reangajați a doua zi pe funcții de consilier, încasând două venituri babane de la buget;
- Achiziții fictive și contracte date pe ochi frumoși, în timp ce spitalele nu au bani pentru seringi, iar școlile nu au hârtie igienică.
Ei nu plătesc pentru nimic. Nici pentru gaz, nici pentru curent, nici pentru greșeli. Sunt scutiți de răspundere penală prin legi făcute cu dedicație. Se tratează în clinici private, pe bani publici.
Își trimit copiii în Elveția, dar „modernizează” școala românească de pe Instagram. Când fură, sunt „anchetați” de prieteni puși în funcții. Când greșesc, scapă cu Neînceperea Urmării Penale. Iar când sunt dați jos, se reangajează, că doar statul e al lor.
Îmbogățirea prin funcții publice, contracte preferențiale și clanuri transpartinice!
Contractele de stat. Conducta banului public spre firmele de partid!
Una dintre cele mai sigure metode de îmbogățire a clientelei politice a fost și rămâne atribuirea preferențială a contractelor publice.
Licitațiile „cu dedicație” au devenit normă în administrațiile locale și centrale, iar mecanismul de sifonare este bine rodat: firmele „de casă” primesc contracte de milioane, uneori fără licitație, prin proceduri de urgență sau achiziții directe fragmentate.
În schimb, o parte din bani se întorc în buzunarele decidenților politici sub formă de comisioane sau finanțări de campanie.
Exemplu notoriu:
Firma Tel Drum, strâns legată de Liviu Dragnea, a beneficiat de sute de milioane de lei din fonduri europene și bugetare pentru asfaltări în Teleorman, județ pe care Dragnea îl controla complet.
Deși el a negat orice legătură, documente și anchete jurnalistice au demonstrat contrariul. Direcția Națională Anticorupție a deschis dosare penale, dar tragerea la răspundere reală rămâne un miraj.
Clanurile politice transpartinice. Cum se transmit averile și influența!
Îmbogățirea politicienilor nu este un proces individual, ci unul intergenerațional și de clan. Politicienii creează rețele care includ rude, prieteni, interpuși și parteneri de afaceri, astfel încât acumularea de avere se face pe orizontală și verticală. Mulți își înscriu soțiile, copiii, amantele sau cumnații în funcții-cheie din instituții sau în firme abonate la bani publici.
Exemple tipice:
Clanul Hrebenciuc.
Viorel Hrebenciuc, fost lider al Partidului Social Democrat, a fost implicat în mai multe dosare penale, inclusiv pentru retrocedări ilegale de păduri. Fiul său, Andrei Hrebenciuc, a fost și el inculpat. Averile impresionante ale familiei au fost în mare parte constituite prin trafic de influență politică și tranzacții dubioase.
Alt caz: familia Videanu.
Adriean Videanu, fost primar al Capitalei și ministru din partea Partidului Democrat Liberal, a fost acuzat de contracte oneroase și interese de afaceri în domeniul marmurei. Familia sa deține multiple imobile, terenuri și participații în companii, toate acumulate în perioada de maximă influență politică.
Falsul meritocrației și sinecurile: cum se îmbogățesc „specialiștii de partid”!
O componentă toxică a îmbogățirii politice este recompensarea loialității cu sinecuri. Instituțiile de stat, companiile naționale, autoritățile de reglementare sunt populate cu „experți” de partid, care încasează salarii și indemnizații de zeci de mii de lei lunar, fără nicio performanță sau calificare reală.
De la Consiliul Concurenței la Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, de la Autoritatea de Supraveghere Financiară la Consiliul Național al Audiovizualului sau companii precum Transelectrica și Romgaz, numirile se fac politic, iar beneficiarii își rotunjesc veniturile cu consilii de administrație multiple, pensii speciale, bonusuri și alte privilegii.
Exemplu concret:
Florin Iordache, fost deputat din partea Partidului Social Democrat, cunoscut pentru celebra replică „Altă întrebare”, a fost numit la conducerea Consiliului Legislativ, unde are un salariu de peste 10.000 de euro pe lună. Deși prestația sa publică a fost des criticată, funcția i-a fost oferită ca răsplată pentru serviciile aduse partidului.
Mass-media de partid. Cum se cumpără liniștea și se fabrică imaginea!
O altă verigă esențială în procesul de îmbogățire și protecție a politicienilor este presa plătită din bani publici. Partidele folosesc fondurile primite de la buget pentru a încheia contracte cu televiziuni și site-uri de știri, care devin astfel instrumente de propagandă, manipulare și intimidare. În același timp, jurnaliști incomozi sunt marginalizați, concediați sau hărțuiți.
Exemplu major:
În perioada 2021–2024, Partidului Social Democrat și Partidul Național Liberal au cheltuit peste 100 de milioane de euro pe contracte de presă, în mod netransparent.
Investigațiile Recorder, G.4.Media și Europa Liberă au arătat cum au fost direcționați acești bani către trusturi care promovează linia oficială și cenzurează vocile critice.
Legi cu dedicație. Cum se legalizează jaful!
Marea corupție nu ar fi fost posibilă fără modificări legislative favorabile corupților. Politicienii și-au construit scuturi legale, au slăbit Codul penal, au desființat instituții independente și au legiferat imunități abuzive.
Exemplu ilustrativ:
În 2018, majoritatea constituită din Partidului Social Democrat și Partidul Alianța Liberalilor și Democraților a încercat să dezincrimineze abuzul în serviciu sub un anumit prag valoric.
Legea ar fi albit sute de dosare penale, inclusiv ale unor lideri de partid. Proiectul a fost blocat doar prin presiunea publică și opoziția unor magistrați curajoși. Încercări similare au reapărut în 2024 și 2025, sub alte forme.
Alt caz grav:
Legea privind pensiile speciale. Deși Curtea Constituțională a cerut revizuirea sistemului, Parlamentul a perpetuat privilegiile, protejând în special categoriile de „elită”: magistrați, parlamentari, diplomați și funcționari din serviciile secrete.
Justiția selectivă sau cum scapă „peștele mare”!
Deși unele dosare celebre s-au încheiat cu condamnări, marea majoritate a politicienilor implicați în acte de corupție nu pățesc nimic. Justiția este adesea folosită ca armă politică, nu ca instrument imparțial. Dosare „mor” în sertarele procurorilor, se prescriu sau sunt clasate „pe motive procedurale”.
Exemplu clasic:
Dosarele lui Gabriel Oprea, fost ministru de interne și vicepremier, s-au închis unul câte unul, deși presa a documentat zeci de cazuri de abuz, deturnare de fonduri și intervenții în justiție. Oprea nu doar că nu a făcut închisoare, dar și-a reluat activitatea politică.
Alt caz: Dosarele lui Victor Ponta, achitat sau clasat în mai multe anchete, deși faptele indicate inițial de Direcția Națională Anticorupție erau grave. Aceasta întărește percepția publică că „baronii” scapă întotdeauna, iar răspunderea este doar pentru „fraierii din eșalonul doi”.
Concluzie extinsă: România ca incubator de privilegii și corupție sistemică!
Cazurile de mai sus arată fără echivoc că România postdecembristă nu este condusă de elite politice, ci de clici organizate care se folosesc de democrație ca de un scut, de instituții ca de niște slugi, și de legi ca de niște unelte de jaf legalizat. De 30 de ani, îmbogățirea politicienilor se face pe seama unui popor sărăcit, manipulat și exasperat, căruia i se oferă circ, promisiuni și lozinci, dar niciodată dreptate sau prosperitate reală.
Corupția nu mai este un fenomen izolat, ci o componentă funcțională a sistemului de guvernare, transmisă ca un virus de la o generație politică la alta. De aceea, orice reformă reală presupune demantelarea acestui edificiu parazitar, lustrarea tuturor celor care au beneficiat de funcții publice în scop personal și o resetare a contractului social dintre cetățean și stat.
Disclaimer: Articol în curs de actualizare. Situația reprezintă o povestire exhaustivă a persoanei sursă și este în curs de actualizare. Această nu antrenează opinia Redacției sau jurnalistului, rolul presei fiind acela de a informa publicul, de a fi o platformă de exprimare a cetățenilor și de a fi câinele de pază al democrației.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Surse:
- https://www.g4media.ro/rise-project-directorii-tel-drum-participau-la-partide-de-vanatoare-alaturi-de-cei-care-le-acordau-contracte-publice-liviu-dragnea-marian-oprisan-nicusor-constantinescu-paul-stanescu.html
- https://recorder.ro/presa-locala-cumparata-cu-bani-publici-milioane-de-euro-pe-ode-emisiuni-aranjate-si-felicitari/HotNews
- https://hotnews.ro/unul-din-dosarele-retrocedarilor-de-paduri-viorel-hrebenciuc-condamnat-la-2-ani-de-nchisoare-cu-executare-fiul-sau-condamnare-cu-suspendare-decizia-identica-celei-pronuntata-de-iccj-si-d-182393
- https://www.g4media.ro/adriean-videanu-este-pensionarul-roman-oprit-pe-aeroportul-din-munchen-cu-bijuterii-de-650-000-de-euro-un-colier-pentru-sotia-mea-si-un-ceas-pe-care-le-cumparasem-din-elvet.html
- https://www.libertatea.ro/stiri/legea-sinecurilor-cum-sunt-administrate-institutiile-statului-2314846
- https://ziare.com/cautare/bugetari+de+lux
- https://romania.europalibera.org/a/banii-partidelor-aep/32712988.html
- https://www.youtube.com/watch?v=Z4MC-4e4jmA&ab_channel=B1
- https://www.g4media.ro/noi-schimbari-la-codurile-penal-si-de-procedura-penala-ministerul-justitiei-politica-penala-a-statului-se-afla-la-o-rascurce-de-la-adoptarea-noilor-coduri-penale-fenomenul-criminologic-a-evoluat.html
- https://hotnews.ro/legea-pentru-pensiile-magistratilor-urmeaza-sa-fie-votata-miercuri-de-camera-deputatilor-usr-acuza-ca-pnl-si-psd-fac-un-demers-pur-electoral-1953234
- https://www.universuljuridic.ro/dreptul-statul-de-drept-justitia-selectiva-si-statul-nedrept-ganduri-catre-sine-insusi-ale-unui-jurist-incurabil/
- Rise Project – dosare clasate