1. Contextul Liberalizării Pieței de Energie și Gaze
Liberalizarea pieței energiei și gazelor naturale, începută în 2020 pentru gaze și 2021 pentru energie electrică, a fost inițiată sub guvernarea PNL, în frunte cu fostul premier Ludovic Orban, ministrul Energiei Virgil Popescu și ministrul Finanțelor Florin Cîțu. Ordonanțele de urgență OUG nr. 1/2020 și OUG nr. 106/2020 au eliminat prețurile reglementate pentru consumatori, ceea ce a deschis calea pentru speculații pe piața liberă.
Instituții implicate:
- Guvernul României, sub conducerea PNL (Ludovic Orban, Florin Cîțu).
- Ministerul Energiei, sub Virgil Popescu.
- ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei), care a avut responsabilitatea de a supraveghea liberalizarea și de a reglementa piața. ANRE este acuzată că nu a mai impus obligația stocării gazelor naturale, permițând vânzarea gazului românesc la export, în detrimentul consumatorilor locali.
Liberalizarea a fost justificată ca o măsură de aliniere la normele europene, dar s-a dovedit a fi o greșeală majoră din cauza lipsei unui control adecvat al prețurilor și al speculațiilor din piață.
2. Cine Poartă Vina?
- Ludovic Orban (fost premier PNL): Sub conducerea sa, guvernul a adoptat OUG nr. 1/2020, care a eliminat prețurile reglementate pentru gaz.
- Florin Cîțu (fost ministru de Finanțe și ulterior premier): A susținut politicile de liberalizare care au dus la explozia prețurilor.
- Virgil Popescu (ministrul Energiei): A fost direct responsabil de gestionarea politicilor din domeniul energiei și a fost acuzat că nu a protejat interesele consumatorilor români, permițând creșterea necontrolată a prețurilor.
- ANRE (condusă de Dumitru Chiriță, președintele ANRE): Deși ar fi trebuit să supravegheze piața, ANRE este acuzată că nu a reușit să împiedice speculațiile și exporturile de gaze la prețuri derizorii, lăsând piața internă să se confrunte cu prețuri mult mai mari.
3. Cum a fost posibilă creșterea exponențială a prețurilor?
Prin liberalizarea pieței, furnizorii de energie și gaze au fost lăsați să stabilească prețurile fără intervenția statului. Pe timpul verii, marii producători de gaze din România au vândut la export gaze la prețuri mult mai mici decât cele interne, fără ca stocurile de iarnă să fie completate. Astfel, gazul românesc exportat la prețuri de 80-100 lei/MWh era vândut pe piața internă cu 400-500 lei/MWh.
- Exporturi nereglementate: ANRE nu a mai impus obligația de stocare pentru iarnă, ceea ce a permis exporturile masive de gaze naturale la prețuri derizorii, în detrimentul consumatorilor interni.
- Lipsa unui mecanism de control al prețurilor: Liberalizarea nu a fost însoțită de mecanisme care să protejeze consumatorii vulnerabili sau economia locală de creșterea speculativă a prețurilor.
. Soluții pentru Evitarea Dezastrului Energetic și Economic
- Reintroducerea pieței reglementate pentru energie și gaze
- Soluție imediată: Guvernul, sub coordonarea premierului actual Marcel Ciolacu, trebuie să inițieze demersurile legislative pentru anularea liberalizării pieței energiei și gazelor. Aceasta înseamnă revenirea la un sistem în care prețurile sunt reglementate de stat pentru consumatori și companii, așa cum se practica înainte de 2020. Alte țări europene, precum Ungaria sau Polonia, mențin un control strict asupra prețurilor la energie, pentru a proteja consumatorii de fluctuațiile pieței internaționale.
- Eliminarea intermediarilor și a speculanților din piața energiei
- Reglementarea ANRE: ANRE trebuie să limiteze licențele de operare pe piața de energie și gaze doar pentru producători și importatori direcți, eliminând intermediarii (așa-numiții „băieți deștepți”) care fac speculații pe seama prețurilor.
- Transparență totală în tranzacții: Toate tranzacțiile de vânzare de energie și gaze trebuie să fie publice, iar exporturile trebuie reglementate strict, cu prioritate pentru asigurarea stocurilor interne.
- Repornirea centralelor hidro și termoelectrice închise
- Refacerea capacităților de producție interne: Hidrocentralele și termocentralele închise de Guvernul PNL trebuie repornite pentru a reduce dependența de importuri și a asigura stabilitatea producției interne. Ministerul Energiei, sub actuala conducere, trebuie să reevalueze politicile de închidere a acestor unități și să investească în modernizarea lor.
- Relații comerciale strategice cu Rusia și Gazprom
- Restabilirea relațiilor energetice cu Rusia: Având în vedere că țări mari din Europa, precum Germania și Franța, colaborează strâns cu Rusia pentru aprovizionarea cu gaze naturale, România trebuie să își reconsidere poziția față de Gazprom. Diplomația energetică ar trebui să fie prioritară pentru a asigura prețuri rezonabile la gaz, în special în perioadele de criză.
- Măsuri de protecție socială și subvenții directe
- Protejarea consumatorilor vulnerabili: Guvernul trebuie să aloce subvenții directe pentru consumatorii vulnerabili și pentru IMM-uri care nu pot susține costurile actuale. Un astfel de program poate fi finanțat prin redirecționarea veniturilor din accize și taxe pe energie și gaze.
5. Concluzie
Situația critică din sectorul energetic din România este rezultatul unor decizii greșite luate de fostele guverne PNL, conduse de Ludovic Orban, Florin Cîțu și Virgil Popescu, care au permis liberalizarea pieței fără mecanisme de protecție. Soluțiile propuse includ revenirea la un sistem de piață reglementată, eliminarea speculanților si repornirea capacităților interne de producție.
Este esențial ca actualul guvern să acționeze rapid și decisiv pentru a preveni colapsul economic și o posibilă revoltă socială