2025. Toți oamenii președintelui autist Nicușor Dan. Astăzi, Radu Marinescu (PSD), Ministrul Justiției: O caricatură a Sistemului.
Introducere – Un ministru fantomatic, dar perfect pentru Sistem.
Într-o Românie sfâșiată între reforme simulate și corupție consolidată, Radu Marinescu apare ca întruchiparea perfectă a unui ministru al Justiției pe care și l-ar dori orice regim autoritar: mut, obedient, incapabil și invizibil.
Nici măcar presa nu a avut parte de o prezentare decentă a lui în momentul în care a preluat portofoliul Justiției în guvernul Nicușor Dan. Pentru că nu conta. Radu Marinescu n-a fost pus acolo ca să reformeze ceva, ci doar ca să semneze în liniște ce i se pune în față.
Un „om al sistemului”, promovat nu pentru competență sau viziune, ci pentru disponibilitatea de a executa ordine. Până să devină ministru, era un anonim. Acum e un anonim cu putere de decizie asupra legilor care îngenunchează România.
PSD și-a dorit un cal troian în Justiție – nu un reformator, ci un protector al rețelelor. Marinescu, juristul devenit complicele perfect, este dovada clară că Justiția rămâne cel mai fidel câmp tactic al politicienilor și mafiei.
El nu face valuri, nu dă interviuri, nu reformează. În schimb, aprobă tăcut orice schemă care apără corupții, închide dosarele grele și blochează orice tentativă de transparentizare. Un paznic de închisoare care a pierdut cheile intenționat.
Capitolul I – Cariera construită pe tăcere și obediență.
Despre Radu Marinescu se știu puține lucruri. Nu pentru că n-ar exista, ci pentru că totul e atent cosmetizat, acoperit, șters din memoria digitală.
Înainte să devină ministru, fusese consilier juridic, expert guvernamental și, mai ales, om de legătură între diverse comitete și comisii ale sistemului.
A lucrat în umbră, a fost un om „de nădejde” pentru șefii săi de partid. Genul de personaj util pentru sarcini murdare, dar lipsit de curaj sau viziune.
Nu s-a remarcat prin vreun dosar spectaculos sau vreo reformă notabilă. Dimpotrivă. E omul care s-a strecurat printre funcții ca o umbră – niciodată pe baricade, dar mereu la locul potrivit, în spatele ușilor închise. Promovat pe filiera PSD, Marinescu este expresia perfectă a unei clase politice care nu are nevoie de profesioniști, ci de executanți.
A avut legături strânse cu lideri controversați din partid, a fost implicat în redactarea unor proiecte legislative favorabile baronilor locali și a făcut parte din grupurile de lucru care au pus piedici reformei Justiției în timpul guvernelor precedente.
Pe lângă traseul profesional opac, numirea sa a fost o palmă peste obrazul celor care încă mai sperau la o Justiție independentă. Într-o țară normală, un ministru al Justiției ar trebui să vină cu un plan concret de reformă, să apere procurorii integri, să scoată căpușele din magistratură. Dar Radu Marinescu n-a fost pus pentru așa ceva. El a fost impus ca să tacă.
De altfel, tăcerea este principala sa calitate în ochii celor care l-au plantat în guvern. A evitat cu grijă orice subiect fierbinte: pensii speciale, achitări rușinoase, dosare grele clasate.
Când magistrații corupți au primit achitări în serie, Marinescu a tăcut. Când CEDO a condamnat România pentru justiție strâmbă, Marinescu a tăcut. Când presa a scris despre rețelele dintre judecători și politicieni, Marinescu a dispărut.
Capitolul II – Tăcerea care protejează infractorii. Dosarele rușinii și complicitățile din umbră.
În mandatul lui Radu Marinescu, Ministerul Justiției a devenit un birou notarial al mafiei politico-judiciare. Orice proiect menit să deranjeze interesele sistemului a fost fie abandonat, fie diluat până la ridicol.
Sub el s-au blocat inițiative esențiale, iar magistrații care comit abuzuri au fost lăsați să zburde.
1.Pensiile speciale ale magistraților – în loc să susțină eliminarea acestui cancer care rupe coeziunea socială, Marinescu a fost garantul menținerii privilegiilor. Nu a făcut absolut nimic pentru reforma sistemului de pensii, în ciuda presiunilor din partea Comisiei Europene.
A sabotat în tăcere jalonul din PNRR privind recalcularea acestor pensii și, conform surselor din minister, a intervenit pentru menținerea unor excepții scandaloase.
2.Dosarele cu magistrați corupți – În perioada mandatului său, Inspecția Judiciară și CSM-ul au continuat să protejeze judecători și procurori anchetați pentru corupție.
Cazuri precum cel al Irinei Mihaela Lazăr,
achitată de instanțe prietenoase, sau George Dumitrescu, plasat în funcții publice în ciuda verdictelor CEDO, n-au generat niciun fel de reacție. Dimpotrivă, Ministerul Justiției a fost un garant al liniștii instituționale.
3.Reforma CCR și a numirii judecătorilor – În contextul în care Curtea Constituțională a devenit un mecanism de control politic și impunitate pentru mafioți, Marinescu a susținut, prin inacțiune, menținerea acestei structuri în forma actuală.
A avizat numiri controversate, cum a fost cea a Iuliei Scântei, responsabilă de gafe majore, precum recunoașterea Kosovo, și nu a cerut niciodată demisia judecătorilor implicați în scandaluri publice.
4.Codul Penal și de Procedură Penală – În mandatul său, modificările importante cerute de magistrați onești au fost respinse sau amânate. A respins ideea revenirii la înregistrările SRI în dosarele de corupție, deși Curtea Europeană a Drepturilor Omului a permis utilizarea acestora, și a blocat reintroducerea unor articole care ar fi salvat dosare grele de la prescriere.
5.Cazurile presante de la CEDO – Sub Marinescu, România a continuat să piardă procese la Strasbourg, fără vreo strategie coerentă de apărare sau reformă.
CEDO a condamnat statul român pentru abuzuri judiciare, pentru anchete incomplete, pentru încălcări flagrante ale drepturilor omului. Răspunsul Ministerului Justiției? Un comunicat sec. Nicio analiză, nicio schimbare.
6.Legături cu rețeaua PSD din instanțe – Potrivit unei anchete jurnalistice, Marinescu are apropiați din vechea rețea PSD care a dominat instanțele în perioada 2016–2019.
Mulți au fost implicați în promovarea sau protejarea unor politicieni judecați pentru corupție, dar au fost răsplătiți cu funcții în guvern sau în structurile auxiliare ale Justiției.
În concluzie, Radu Marinescu e simbolul unei Justiții captive, în care nici nu mai e nevoie de ordine directe – e suficientă prezența unor oameni precum el în fruntea ministerului. Oamenii aceștia înțeleg singuri ce au de făcut: nimic.
Concluzii – Portretul unui paznic de temniță cu cheia în buzunarul mafiotului.
Radu Marinescu nu este un lider. Nu este un reformator. Nu este un apărător al Justiției. Este doar o rotiță unsă în marele angrenaj al complicităților politice.
Un om care tace când trebuie să strige, care semnează când ar trebui să opună rezistență. Un executant de linia a treia, ajuns prin voia partidului într-un post de unde poate bloca viitorul unei națiuni.
Marinescu e genul de ministru care face Sistemul să zâmbească: nici prea prost, ca să nu încurce, nici prea deștept, ca să nu se revolte.
Justiția română, deja îngenuncheată, primește în frunte un simbol al resemnării și al complicității. În locul unei figuri puternice, avem o păpușă de ceară. În locul unei voci pentru dreptate, avem un ecou al intereselor.
Cine vrea să distrugă o țară, nu are nevoie să-i invadeze granițele. Ajunge să-i controleze ministerul Justiției. Și, în acest sens, Radu Marinescu este o armă perfectă. Tăcută. Legală. Letală.
Disclaimer: Articol în curs de actualizare. Situația reprezintă o povestire exhaustivă a persoanei sursă și este în curs de actualizare. Această nu antrenează opinia Redacției sau jurnalistului, rolul presei fiind acela de a informa publicul, de a fi o platformă de exprimare a cetățenilor și de a fi câinele de pază al democrației.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.