Foto: Ciolacu Mincinos
Sinteza partea I.
Partidul Social Democrat (PSD) este partidul care a stat cel mai mult la guvernare de la Revoluție si pana in prezent. A fost la putere și poporul l-a reales, uitand saracia in care se zbate de 35 de ani din cauza acestor nemernici, si nu numai. Leprele care au pus mana pe putere, desi stiau de situatia economica dezastruoasa, au prostit romanii cu programe fantasmagorice de investitii si cresteri economice
Premierul Marcel Ciolacu, fostul candidat al PSD la alegerile prezidențiale, declara, pe 21 noiembrie, cu trei zile înainte de turul 1 al alegerilor prezidențiale, că NU va crește taxele și impozitele și NU va introduce taxe noi. El făcea afirmatiile în contextul avertismentelor că guvernul Ciolacu 1 a dus deficitul bugetar la aproape 9% din PIB, un nivel nesustenabil. La o lună si cateva zile de la acea declarație, guvernul Ciolacu 2 a adoptat Ordonanta Saraciei (Trenulet), prin care a inghetat toate veniturile populatiei, a micsorat sau a anulat anumite facilitati pentru populatie si a impus noi taxe si impozite, concomitent cu cresterea celor aflate „in serviciu”.
INSELAREA IN CUNOSTINTA DE CAUZA A POPORULUI ROMAN
Minciuni electorale toamna anului 2024:
- Economie și programe de investiții/finanțare.
Realitatea din economie in 2024.
- Deficitul bugetar e în aer, inflația e cea mai mare din UE, datoria publică înregistrează record după record. Dar politicienii nu văd și nu aud.
Partea a II a.
Promisiuni in Educație
- investiții masive în infrastructura materială din învățământ;
- extinderea Programului de învățământ dual, profesional și tehnic și consolidarea învățământului tehnologic;
- revitalizarea liceelor agricole și introducerea educației pentru sănătate în școli;
- „generalizarea” proiectului privind educația juridică;
- un program prin care ar urma să fie alocate 104 de milioane de euro din fonduri europene pentru ca tinerii din medii defavorizate să urmeze studii superioare;
- suport individual sau de grup pentru dezvoltarea competențelor cheie în vederea asigurării succesului școlar și a creșterii ratei de absolvire precum și tranziția către nivelul următor de învățământ.
Realitate 2024
Situatia școlii românești din prezent este dezastruoasă.
Școala românească e asemeni unui om care înțelege – într-un fel – că are o boală gravă, dar – pe de altă parte – e în etapa negației; nu vrea să recunoască acest lucru și, implicit, refuză să se trateze. Sau se tratează cu ceaiuri și cu ”vindecări astrale”. În acest timp, boala intra in metastază și îi afectează, rând pe rând, toate organele. Iar funcțiile omului devin din ce în ce mai precare. Aici ne aflăm la ora actuală.
România educată e tot mai înapoiată. Rezultatele PISA analizate de experți
Dezastrul din Educatie este evidentiat de rezultatele catastrofale obtinute de elevii romani la Testele PISA 2022.
România a dat examen la Educație și a picat din nou, cu brio. La mai bine de 23 de ani de când participăm la testarea PISA (2000), suntem în continuare codașii Europei. 42% dintre elevii români de 15 ani nu înțeleg un text citit, iar 49% nu au reușit să atingă un nivel de bază la Matematică.
Nota: PISA – Programul pentru evaluarea internațională a elevilor (Programme for International Student Assessment) este cea mai amplă evaluare educațională la nivel internațional, un studiu comparativ inițiat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), cu scopul de a măsura competențele de bază ale elevilor de 15 ani în trei domenii principale: lectură, matematică și științe[1]. Suplimentar, este evaluată competența elevilor într-un domeniu inovator: în studiul PISA 2022, acest domeniu a fost gândirea creativă.
Rezultatele Romaniei la Testele PISA 2022: LECTURA
Cu un scor de 428 de puncte la LECTURA, cu 41.8% dintre elevi Analfabeti functional si doar 2% Top performeri, Romania ocupa un rusinos loc 25/27 in UE, aflandu-se la distanta mare fata de media OCDE, la o distanta foarte mare fata de Irlanda care a ocupat primul loc in UE si, la o distanta astronomica fata de Singapore aflata pe locul 1 intre cele 81 de tari participante.
Nota: Analfabet functional in Lectura, inseamna sa stii sa citesti dar nu intelegi nimic din ce citesti.
Ca sa intelegeti grozavia situatiei, Irlanda are doar 11.3% dintre elevi Analfabeti functional si 10.2% Top performeri, in timp ce in Singapore Analfabetii functional reprezinta doar 11.2% in timp ce 22.6% sunt Top performeri!
Rezultatele Romaniei la Testele PISA 2022: MATEMATICA
Cu un scor de 428 de puncte la MATEMATICA, cu 48.5% dintre elevi Analfabeti functional si doar 4% Top performeri, Romania ocupa rusinosul loc 25/27 in UE, aflandu-se la mare distanta fata de media OCDE, la foarte mare distanta fata de Estonia, ocupanta primului loc in UE si, la distanta astronomica fata de Singapore aflata pe locul 1 intre cele 81 de tari participante.
Practic, 48.5% dintre absolventii scolii generale din Romania nu inteleg si nu stiu sa aplice in practica cunostintele de matematica predate in scoala!
Ca sa intelegeti situatia catastrofala a Romaniei, evidentiem ca Estonia are doar 14.9% dintre elevi Analfabeti functional si 13.1% Top performeri, in timp ce in Singapore Analfabetii functional reprezinta doar 8,1% in timp ce 40.6% sunt Top performeri!
Rezultatele Romaniei la Testele PISA 2022: STIINTA
Cu un scor de 428 de puncte la STIINTA, cu 44% dintre elevi Analfabeti functional si doar 1.4% Top performeri, Romania ocupa rusinosul loc 25/27 in UE, aflandu-se la mare distanta fata de media OCDE, la foarte mare distanta fata de Estonia, ocupanta primului loc in UE si, la distanta astronomica fata de Singapore, aflata pe locul 1 intre cele 81 de tari participante.
44% dintre absolventii scolii generale din Romania nu inteleg si nu stiu sa aplice in practica cunostintele de stiinta predate in scoala!
Estonia are doar 10.1% dintre elevi Analfabeti functional si 11.6% Top performeri, in timp ce in Singapore Analfabetii functional reprezinta doar 7.9% in timp ce 24.5% sunt Top performeri!
Cu aceste rezultate ne aflăm pe penultimul loc în Uniunea Europeană.
Situația este aproape neschimbată față de 2018, când s-a făcut ultima evaluare internațională a elevilor
Elevii români nu știu să scrie, nu știu să citească, nu înțeleg un text simplu, nu cunosc elemente de bază din matematică și științe. Un dezastru care ne plasează pe penultimul loc în Europa, în fața Bulgariei. Suntem repetenți la toate materiile, iar școala românească pare a fi o bătaie de joc națională.
„România, o țară bananieră educaţional“
Marian Staș, expert în educație, a făcut, pentru „Adevărul”, o radiografie extrem de dureroasă a realității în care trăim și a sistemului de educație românesc.
„România devine din ce în ce mai bananieră educațional, cu discrepanțe uriașe între școala din mediul rural și cea de fițe de Sava. Eu pentru asta aș da afară toată clasa politică. Pentru că, de fapt, își bat joc de ceea ce înseamnă cea mai sensibilă componentă a societății, și anume mediul rural. Merg pe el cu cinism, îl storc de voturi, după care îi dau cu piciorul încă patru ani. Și își bat joc de ei până la Dumnezeu și înapoi. Asta este, de fapt, marea problemă a României. Acest tip de comportament bananier, care nu face decât să adâncească și să aprofundeze discrepanțele”.
Rezultatele testelor PISA sunt încă o dată dovada cea mai clară a faptului că în România lucrurile nu stau prost de ieri, de azi, este de părere expertul.
„PISA reprezintă doar vârful unui iceberg otrăvit, care, în profunzimea lui, are toate lucrurile prost făcute în țara asta de zeci de ani. Atunci când România are o înclinare către învățare mică, atunci când procentul celor care participă la programe de învățare pe tot parcursul vieții este 12-13%, în contextul în care media Uniunii Europene este de 27-30%, rezultatele nu au cum să fie conjuncturale. Ele țin de un rău profund care există în societatea românească”, a mai spus Marian Staș.
Vocea părinților. Cauze și vinovați
Pentru dezastrul în care ne aflăm este de vină sistemul găunos, nerealist, învechit și corupt, explică și Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Părinților.
Iulian Cristache a menționat și el discrepanța enormă între sistemul de educație din zonele rurale și cele urbane.
„Și acest lucru se întâmplă pentru că noi nu avem o societate care să încurajeze incluziunea. Părinții nu vin în sprijinul copiilor și nici școala prin profesori. Nu avem o școală incluzivă. Dacă s-ar despărți ruralul de urban în aceste testări PISA, lucrurile ar sta altfel. Cu alte cuvinte, slabă pregătire a elevilor din zonele rurale ne-a tras pe toți în jos. Iar asta se întâmplă pentru că acolo există familii cu statut socio-economic scăzut, cu un nivel de educație care nu le permite să vină în sprijinul copiilor. Școala, pe de altă parte, în zonele rurale nu este capabilă să preia din deficitul familiei”.
Un alt motiv al acestui dezastru național îl reprezintă, după părerea președintelui Federației Naționale a Părinților, „mafia meditațiilor”.
„Sistemul de meditații a devenit unul paralel cu sistemul de învățământ. Nu putem să vorbim despre performanță în cazul copiilor care nu sunt meditați. Iar asta pentru că sistemul de învățământ nu-i pregătește pe copii nici măcar pentru un nivel mediu, în acest moment. Sunt unii profesori care predau prin constrângere, astfel încât să te atragă să vii la meditații, iar cei care nu au bani de meditații, asta este! Sunt alții care sunt slab pregătiți și nu pot mai mult de atât. Un copil care nu are norocul să se nască într-o familie cu statut socio-economic ridicat este un copil care, peste 10, 15, 20 de ani, riscă să fie refuzat de către societate”, arată acesta.
Psiholog: „Profesorii și-au pierdut interesul“
Iulian Cristache arată cu degetul nu numai sistemul, ci și profesorii.
„În ceea ce-i privește pe profesorii care intră în sistem, suntem vai de capul nostru dacă ne uităm la cei care predau științe exacte. Au intrat în sistem numai profesori care au considerat sistemul educațional o alternativă și nu o vocație”.
Psihologul Keren Rosner trage însă un semnal de alarmă.
Elevii nu mai au respect față de cadrul didactic, iar acesta își pierde și el interesul.
„Profesorii au ajuns să nu mai fie interesați de meseria lor, să nu le mai pese și să nu mai fie atât de implicați și din cauza umilinței la care sunt supuși, odată de sistemul în sine și odată chiar de către proprii elevi. Se izbesc de multe ori de dispreț, din partea copiilor, dar și din partea părinților. Iată că ne aflăm, așadar, în fața unei lipse de respect reciproc. Vorbim despre un cerc vicios. Concluzia? Educația este de proastă calitate și iată încă un motiv pentru care ajungem codașii Europei”, arată expertul.
Despre performanțe și fericire
Iulian Cristache a declarat că performanța elevilor este direct proporțională cu fericirea lor la școală.
„Dacă te duci la școală și ești nefericit, lucrurile nu au cum să stea bine. Mă refer la starea de bine a copilului care ar trebui să vină de plăcere la școală. Fericit că va fi învățat și nu discriminat, agresat sau persecutat. Mă refer la modul în care copilul trăiește în acel mediu, care trebuie să fie unul favorabil învățării. Sunt copii care, după ce că vin nemâncați de acasă, sunt săraci, mai sunt și persecutați. Școala calcă în picioare tot ce înseamnă demnitatea unui elev”.
Iulian Cristache are și un sfat pentru părinți.
„În momentul când ai copil, ai și niște obligații. Părinții trebuie să se gândească că statul niciodată nu va iubi copiii așa cum trebuie să-i iubească părinții. Trebuie să existe responsabilitate. Să stea în spatele copilului, să comunice cu copilul, să investească în copil și să-l pregătească pentru viață”.
Viitorul educației, unul sumbru.
Cât despre speranțe, nici pe acelea nu le mai avem.
Marian Staș s-a declarat pesimist în ceea ce privește viitorul educației. În 2025, România va participa din nou la testarea PISA, însă, este de părere expertul, până atunci nu vom avea timp să recuperăm „materia”.
„Nu cred că se vor întâmpla lucruri semnificative până atunci. Avem nevoie de o schimbare din temelii. Și dacă începem s-o facem serios, rezultatele vor apărea în 8-12 ani”, a mai spus acesta.
Rezultatele PISA sunt un soi de „banalizare a răului, un colaps combinat cu negare“, este de părere Staș.
„Povestea cu PISA este ca și cum am urma să participăm la o competiție de ping-pong. Iar noi ne antrenăm pentru înot”.
Specialistul a explicat că România s-a prezentat la examen cu lecția neînvățată și pentru că nu am știut cum să învățăm. Sistemul de educație din țara noastră este total diferit de cel european.
„PISA și România educațională sunt universuri paralele. Nimic din ce se întâmplă în școala românească nu converge natural către PISA. Modelul curricular e cu totul altul. Faptul că participăm ne face niște ipocriți”.
Ar trebui să schimbăm totul
România, mai spune expertul, se lovește în continuare de refuzul crunt, feroce al autorităților, de negarea de a transforma școala și de a o aduce în secolul 21.
„Școala este făcută pentru republica ortodoxă română, pentru sindicaliști, nicidecum pentru binele copiilor. Ce ar trebui să schimbăm? În primul rând ipocrizia politică, nesimțirea politică și incompetența. Autoritățile se prefac doar că iau măsuri…șmecherind lucrurile, furându-ne unii altora căciula, ascunzând mizeria sub preș și nenumind elefantul din încăpere. Iar elefantul îl reprezintă blocarea feroce a modelului public al educației în paradigma sa precedentă, comunistă“.
PISA 2022, punctajul României
Potrivit rezultatelor PISA, elevii români se află la citire pe locul 45 în lume. Locul 1 este ocupat de Singapore, locul doi de Irlanda, locul trei de Japonia. Pe locul patru se clasează Coreea de Sud.
La matematică, tot pe locul 45 ne clasăm, cu doar trei locuri deasupra Bulgariei. La științe, țara noastră ocupă, de asemenea, un loc rușinos: ne afăm pe poziția 48 din 81 și pe penultimul loc în UE. Pe locul 1 se află Singapore, pe locul doi Japonia, pe locul trei China și pe locul patru Taiwan.
Cât despre analfabetismul funcțional, procentul în România este de 42%.
În 2018, 41% dintre elevii români erau analfabeți funcțional la citire/lectură. Analfabetismul funcțional este definit prin faptul că un elev care citește un text nu poate explica și nu înțelege despre ce este vorba în textul respectiv. La matematică erau și mai mulți elevi care nu se descurcau nici măcar cu operații aritmetice de bază, 47%. De exemplu, nu s-au descurcat să convertească prețuri din lei în valută. Științele marcau o creștere până la 44% a proporției celor care nu puteau trage concluzii bazate pe simple investigații.
Discursul drei. Iulia Cociuba, sefa de promotie, la absolvirea Colegiul Mihai Viteazul Ineu, Arad, din iunie 2024
Ce m-a invatat scoala?
„Ce m-a invatat scoala? Sa ma conformez, sa mint, sa-mi sterg cu buretele personalitatea si sa ma ascund in spatele unor standarde absurde.
Am avut parte de un sistem care ne-a invatat, mai degraba, cum e sa fim superficiali si ipocriti, decat sa ne dezvoltam etic si moral.
Stiu ca acest discurs deranjeaza, dar sper sa fie si un pas spre constientizarea unor probleme care au fost bagate sub pres atata timp.
In incheiere, vreau sa transmit un mesaj clar: scoala ar trebui sa fie un sprijin, nu un obstacol.
Nu voi multumi sistemului care m-a dezamagit, insa vreau sa-i celebrez pe acei dascali care au dat o bucatica din ei, de fiecare data, cand s-au asezat la catedra si care au fost mereu acolo pentru noi.”
Va urma.