2025. Nicușor Dan: bilanțul unei administrații eșuate!
De la începutul mandatului său, Nicușor Dan s-a poziționat ca salvatorul Bucureștiului, omul providențial care urma să curețe orașul de corupție, incompetență și infrastructură învechită.
Trei ani și jumătate mai târziu, bilanțul este dezastruos: zero proiecte majore finalizate, fonduri europene pierdute, investiții blocate și un oraș care, în multe privințe, arată mai rău decât în 2020.
Termoficarea, dezastrul continuă!
Una dintre cele mai stringente probleme ale Capitalei, termoficarea, a fost tema centrală a campaniei lui Nicușor Dan. A promis „un plan coerent și finanțare europeană pentru reabilitarea rețelei”.
În fapt, în iarna 2023–2024, peste 320.000 de apartamente au rămas în mod repetat fără apă caldă și căldură, conform datelor Termoenergetica.
Celebrele promisiuni privind reabilitarea a „50 km de conductă pe an” au fost abandonate discret. În total, în trei ani s-au reabilitat doar 24 km dintr-un total de peste 950 km, conform unei investigații HotNews din martie 2024.
Peste 160 de milioane de euro, fonduri europene disponibile prin Programul Operațional Infrastructură Mare și Planul Național de Redresare și Reziliență pentru termoficare, au fost pierdute sau returnate din lipsă de capacitate administrativă. Proiectele tehnice fie au fost întârziate, fie contractele au fost contestate în instanță din cauza unor erori procedurale evidente.
Traficul, promisiunile s-au evaporat!
În campanie, Nicușor Dan a vorbit obsesiv despre „strategia de fluidizare a traficului” și despre implementarea unor benzi unice pentru autobuze, sensuri giratorii inteligente și un sistem de management adaptiv al semafoarelor. Nimic din toate acestea nu a fost implementat.
La începutul anului 2024, Bucureștiul era pe locul 8 mondial în clasamentul celor mai congestionate orașe, conform raportului TomTom Traffic Index, cu o medie de 112 ore pierdute anual de șoferi în trafic. În plus, proiectele promise, respectiv pasajul Doamna Ghica, lărgirea Șoselei Fabrica de Glucoză, parcarea de la Pantelimon, au fost fie blocate, fie întârziate fără termen.
Un exemplu edificator este contractul de semaforizare inteligentă, anunțat încă din 2021 ca „o revoluție digitală în mobilitatea urbană”, care a fost anulat de două ori și reluat în 2024, cu un buget dublu față de cel inițial. Până în mai 2025, sistemul nu era funcțional.
Investițiile în spitale, un mare zero barat!
Deși pandemia a evidențiat vulnerabilitatea sistemului medical bucureștean, primarul general nu a făcut nicio investiție majoră în spitale. Din cele 19 spitale aflate în subordinea Primăriei Municipiului București, doar două au primit alocări bugetare de peste 1 milion de euro în 2023, și acelea pentru reparații curente, nu modernizări.
Proiectul noului Spital Metropolitan, promis cu fast în 2021 și relansat în 2022 cu fonduri provenite din Planul Național de Redresare și Reziliență, a fost complet abandonat.
În februarie 2024, ministrul Sănătății a declarat că Primăria Municipiului București nu a depus nici măcar documentația de avizare necesară pentru începerea lucrărilor.
Mai grav, în 2022, Direcția de Sănătate Publică a amendat două spitale municipale pentru condiții improprii, fără ca Primăria Municipiului București să ia măsuri corective. Nici măcar promisiunea de dotare cu echipamente moderne a ambulanțelor proprii nu a fost onorată.
Fonduri europene, ocazii ratate pe bandă rulantă!
Unul dintre cele mai mari eșecuri ale mandatelor lui Nicușor Dan este lipsa de absorbție a fondurilor europene.
În ciuda declarațiilor pompoase, în perioada 2021–2024, Bucureștiul a absorbit doar 18% din fondurile disponibile prin Programul Operațional Regional, Programul Operațional Infrastructură Mare și Planul Național de Redresare și Reziliență.
Alte municipii, cum ar fi Cluj, Oradea, Timișoara, au trecut de pragul de 60–70%.
Proiectele pentru modernizarea transportului electric, reabilitarea termică a blocurilor, digitalizarea administrației sau realizarea pistelor de biciclete au fost întârziate sau blocate. Motivele invocate: lipsa personalului calificat, birocrație excesivă, lipsa consultanței juridice – toate reflectând un management defectuos.
Concluzie: Iluzia reformei s-a risipit!
Administrația Nicușor Dan a demonstrat că buna-credință declarativă nu este suficientă. Fără competență, fără echipe profesioniste, fără viziune reală, reforma rămâne o lozincă. Bilanțul său este o colecție de proiecte neîncepute, promisiuni neonorate și fonduri pierdute.
Cu toate aceste eșecuri, primarul general continuă să mimeze transparența și progresul, în timp ce Bucureștiul se afundă în haos, disfuncționalitate și stagnare.
Disclaimer: Articol în curs de actualizare. Situația reprezintă o povestire exhaustivă a persoanei sursă și este în curs de actualizare. Această nu antrenează opinia Redacției sau jurnalistului, rolul presei fiind acela de a informa publicul, de a fi o platformă de exprimare a cetățenilor și de a fi câinele de pază al democrației.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.