Ministerul Apărării Naționale este condus de o armată de generali în rezerva incompetenței!
România are un număr disproporționat de generali raportat la efectivele armatei. Este o inflație de grade și pensii speciale, în timp ce în teatrele de operații sau la unitățile din țară, dotările sunt departe de standardele N.A.T.O. Să nu mai vorbim de pregătirea efectivă a personalului, care este subminată de lipsa materialelor, logisticii și resurselor esențiale.
Un sistem opac, unde transparența este doar un cuvânt gol.
Ministerul Apărării Naționale, ca multe alte instituții ale statului român, este lipstit de transparență în gestionarea banilor publici. Lipsa unui sistem integrat de audit, măsuri de prevenire a corupției și proceduri clare de selecție a furnizorilor creează un mediu perfect pentru abuzuri. Sumele uriașe care se scurg pe aceste căi nu sunt justificate de rezultate vizibile.
Deși armata română beneficiază de fonduri consistente din bugetul de stat și de la N.A.T.O., eficiența cheltuirii acestor bani este minimă. În schimb, Ministerul Apărării Naționale se confruntă cu un management defectuos, un personal subdimensionat și proiecte de infrastructură blocante, care demonstrează că banii publici sunt în mod constant risiți sau folosiți pentru scopuri care nu au legătură cu îmbunătățirea capabilităților armatei.
Un minister militarizat, dar fără direcție. O structură care se prăbușește sub greutatea propriei incompetențe.
Raportul Curții de Conturi subliniază o altă problemă gravă: colapsul resurselor umane. Ministerul Apărării Naționale nu are specialiști, nu are lideri competenți, și mai ales, nu are o strategie coerentă de resuscitare profesională a sistemului.
De ce nu se angajează specialiști?
Pentru că sistemul este închis, opac, dominat de relații și ierarhii anchilozate. Pentru că salariile pentru funcțiile tehnice sunt ridicole în raport cu responsabilitățile, dar posturile de conducere sunt umflate artificial și ocupate politic. Pentru că tinerii bine pregătiți evită să intre într-un sistem în care meritocrația este o glumă proastă.
Risc iminent: sabotarea propriilor obiective strategice.
Curtea de Conturi avertizează că, în absența unor măsuri urgente, Ministerul Apărării Naționale nu va putea să își îndeplinească obiectivele asumate. Este o afirmație gravă. Ce înseamnă, în termeni concreți?
- România nu va putea susține operațiuni de apărare pe termen lung;
- Parteneriatele strategice pot fi compromise de incapacitatea logistică și financiară;
- Imaginea internațională a armatei române riscă să fie iremediabil afectată;
- Fondurile europene și N.A.T.O. ar putea fi retrase, în lipsa unui sistem credibil de audit și control.
Ce ar trebui făcut? Și cine are curajul să o facă?
Problema nu mai poate fi ascunsă sub preș. Nu este vorba doar despre câteva greșeli contabile, ci despre un sistem corupt, disfuncțional și periculos pentru România. Soluțiile nu sunt nici simple, nici comode, dar sunt necesare:
- O anchetă penală extinsă, condusă de Direcția Națională Anticorupție, asupra tuturor contractelor mari din ultimii 5 ani;
- Digitalizarea completă a sistemului financiar și logistic, cu audit extern independent;
- Epura administrativă a conducerii, de la nivel central până în structurile teritoriale;
- Crearea unui corp de control civil format din experți în audit și management public;
- Debirocratizarea accesului la funcții prin eliminarea criteriilor formale și impunerea evaluărilor de competență reală.
Concluzie: Trăim cu iluzia unei armate moderne, dar avem un minister condus de fantome ale trecutului. Armata riscă să se transforme într-o sursă de profituri ilegale pentru politicieni și funcționari corupți.
Ministerul Apărării Naționale este, astăzi, imaginea fidelă a unei Românii care se sufocă sub propria impostură. Avem uniforme, parade, discursuri. Dar nu avem eficiență, transparență și profesionalism. Avem bugete umflate, dar nu avem rezultate. Corupția, incompetența și lipsa de transparență din cadrul Ministerul Apărării Naționale nu reprezintă doar o problemă administrativă.
Ele sunt un pericol real pentru securitatea națională a României. În timp ce miliarde de lei se scurg în conturile private ale unor afaceri dubioase, forțele armate sunt subfinanțate, supraaglomerate și nepregătite pentru a face față provocărilor actuale din domeniul apărării.
Este imperativ ca Ministerul Apărării Naționale să fie reformat urgent, să fie implementate proceduri stricte de auditor externe și control al cheltuielilor publice, iar persoanele implicate în acte de corupție să fie sancționate drastic. România are nevoie de o armată funcțională, nu de un sistem paralel de profituri ilegale alimentate de banii publici.
În continuare, trebuie creată o cultivare reală a transparenței, iar sistemul militar trebuie să devină unul de serviciu public real și nu unul de profit personal și abuzuri politice.
Disclaimer: Articol în curs de actualizare. Situația reprezintă o povestire exhaustivă a persoanei sursă și este în curs de actualizare. Această nu antrenează opinia Redacției sau jurnalistului, rolul presei fiind acela de a informa publicul, de a fi o platformă de exprimare a cetățenilor și de a fi câinele de pază al democrației.
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.